Skänk materiel till Kongo

Bananlåda Kongo

Equmeniakyrkan stöder samarbetspartners (sjukvårdsinrättningar, kyrkor och skolor) i de båda Kongorepublikerna genom sändningar från biståndsorganisationen Human Bridge, som har ett stort lager med sjukvårdsmateriel i Holsbybrunn, utanför Vetlanda.

Materiel som Human Bridge ej tillhandahåller, men som efterfrågas i de båda Kongo, främst förbandsmateriel och babypaket, tar Equmeniakyrkan emot i sin nyinrättade depå i Ekenässjön (norr om Vetlanda).

Containers packas i Holsbybrunn och transporteras med båt till Matadi eller Pointe-Noire och slutligen med bil inåt landet där materielen fördelas till de platser de är avsedda för. Främst handlar transporterna om materiel till systerkyrkorna CEBU och CEC i Kongo Kinshasa och EEC i Kongo Brazzaville, samt det ekumeniska sjukhuset IME.

Förslag på materiel att skänka

Packa i kraftiga kartonger (hanterbar storlek, gärna i bananlådor). För att kartongerna ska kunna staplas under transporten bör de vara välfyllda. Tygsäck/Ikeakasse  eller liknande som omsluter innehållet i kartongen är att rekommendera. Tänk på att hela säckar/kassar kan återanvändas av mottagaren. Märk vad lådan innehåller och antal.

För att räkna ut kostnaden från Ekenässjön till destinationsorten i Kongo: Ta volymen gånger (4400 kr) så får ni fram kostnaden, (t.ex. 0,25 x 0,40 x 0,50 x 4400 kr=220 kr). En bananlåda är ca 0,05 m3 och kostar 220:- i frakt.

Vår förhoppning är att ni vill sända in motsvarande summa för att täcka frakt och försäkring. Pengarna sätts in på Equmeniakyrkans bg 397-4615. Märk talongen med kontonr: 44040.

Större volymer läggs på pall, betalas och skickas till depån via transportfirma, t ex Schenker.

Equmeniakyrkans materialdepå
c/o Bröderna Anderssons Industrier AB
Forngatan 2
574 50 Ekenässjön

Kontaktperson: Stig Sennerstrand, 0705-56 17 26

Från norr: Riksväg 31/47 – kör igenom Ekenässjön. På höger sida finns Bröderna Anderssons Möbelindustrier. Sväng höger innan den stora fabriken – inget gatunamn. Kör rakt fram ca 400 m – korsa den obevakade järnvägsövergången – du är framme vid depån.

Från söder: Riksväg 31/47 – vid infarten till Ekenässjön kommer man först till Bröderna Anderssons Möbelindustrier på vänster sida –  kör förbi fabriken – sväng vänster omedelbart efter fabriken – inget gatunamn – kör rakt fram ca 400 m –  korsa den obevakade järnvägsövergången – du är framme vid depån.

Kontakta Stig Sennerstrand innan leverans
sennerstrand@telia.com
Tel: 0705-56 17 26 (gärna via SMS)