Var fjortonde dag, 17 oktober

Denna text publicerades första gången den 17 oktober, 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

”Var fjortonde dag”  20191017-20191107

En öppen kyrka för hela livet, nära Gud och nära världen.

Fredag den 25/10 kl. 18 After week i Moheda
Kvällsmat och gemenskap för alla åldrar. Kom och träffa vår ungdomsledare Victor. Vi äter höstgrytor både med kött och vegetariska.
Kl. 19 Tonår kör vidare med filmkväll.

GUDSTJÄNSTER:

Söndag 20/10 kl. 10.00 Gudstjänst i Moheda Thore Hildingsson. Gg 6.
Söndag 27/10
kl. 10 Gudstjänst i Alvesta VA. Gg 1. Nattvard. Församlingsmöte
Söndag 3/11
kl.10 Gudstjänst i Allhelgonatid, Moheda. VA.  Ljuständning. Nattvard. Gg 2
Söndag 10/11
kl. 10 Gudstjänst i Alvesta. VA. Gg 3. Skatten-för små och stora !

Övrigt:
Onsdag 23/10 Nattvardsandakt i Moheda kl. 18.
Lördag 26/10 Trivselträff med Niclas Sjögren. SVTs Asienkorrespontent.
Onsdag 30/10 Dagledigträff i Alvesta ”Trädgårdsmästarens döttrar” Blommor och sång.
Onsdag 6/11 Samtalskväll Moheda Apg. 5-6 kl.18.30.

Torsdagar kl. 11.30-13.30 Språkcafé i Alvesta
Måndagar kl. 09.00 Snickarcafé i Moheda – jämna veckor!
Vi är glada för alla som engagerar sig för detta och framförallt glada för alla besökare! Välkomna!

Equmenia / SMU / Puls i Alvesta-Moheda:
Scouthajk i Augustas stuga 19-20/10.
Smaka och Se i Vaggeryd 1-3 november.
Ledarjulbord den 6/12 på Hjortsbergagården kl. 18.
Riksstämma Årjäng 22-24/11.

Region öst, Equmeniakyrkan, Bilda och  Hjortsbergagården:
26/10 Utmaning Kongo – heldag i Immanuelskyrkan Jönköping.
Skidläger 28/12-3/1 2020 för tonår.
Värmande Vinterdagar 21-23 Jan. 2020 Hjortsbergagården. Vi har glädjen att åter igen kunna bjuda in till några gemenskapsdagar i januari månad, som vi kallar för ”Värmande Vinterdagar”. Denna gången får vi domprost Christopher Meakin som håller föredrag om ”Symboler – att gestalta tron för alla sinnen”. Dagen därefter kommer Gabriella Mellergårdh, författare till boken Pilgrimstrådgård. Här blir det samtal utifrån pilgrimens 7 ledord. Denna dag blir det även skapande aktivitet knutet till temat .

Hänt sedan sist….

Gudstjänst i Moheda med skatten – höstlöven påminner oss om förändring, vila i väntan på något nytt.

Ekumenisk Bön i Moheda Filadelfia lörd kl. 08.00. Planeringsmöten. Handledning av Victor och besök av hans lärare John Ahlström. Litet besök på Rönnedals café inbjudna av några kvinnor bl.a. från Somalia och Afghanistan. Samtalskväll: ”Apostlarna som levde i egendomsgemenskap redan tillsammans med Jesus, verkar ha haft det yttersta ansvaret för de gemensamma tillgågarna. Egendoms och måltidsgemenskapen kan ha varit viktiga orsaker till att kyrkan överlevde trots förföljelse, svältperioder och andra svårigheter.” Dagledigträff med Reine Jonsson som visade fantastiska naturbilder ”En tillflykt är han, urtidens Gud, och här nere råder hans eviga armar… ”5 Mos.33:27”Skapelsen är något som tiderna igenom vittnar om HERREN. Det finns en hälsning som Guds eviga händer bakat in i dess livsprocess som vittnar tydligt och klart.”

Vi ses! Violet