Veckobrev i Coronatid 15 april

Denna text publicerades första gången den 16 april, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Veckobrev i Coronatid 20200415

En öppen kyrka för hela livet, nära Gud och nära världen.

Bilden är från påskdagen i Alvesta. Lite kylslaget men påskpsalmerna sjöngs ut över bygden. Budskapet om att liv skapar glädje fick oss att än en gång fyllas av lovsång.

Kristus lever – våga tro det!

Under påskveckan samlades 14 equmenialedare för en enkel fest Det var ledare från Alvesta, Hjortsberga och Moheda. Mat, lekar och en andaktsfilm från Jerusalem gav inramningen av den gemensamma kvällen.

Victor och jag har också haft två träffar på påsklovet med vår konfirmand, där vi pratat om påskens betydelse för den kristna tron. Jesus är vår befriare och Guds son lärde vi oss. Berättelsen om den romerske officeren som fanns med vid korset, enligt Markus, är spännande och ger oss ett vittnesbörd om hur starkt intryck Jesus gav även under sina sista timmar. Officeren bekänner: den mannen måste varit Guds son!

I rådande läge så har församlingens krisgrupp tagit följande beslut:

# Kommande söndagars gudstjänster är inställda. Den 26/4 webbsänds en gudstjänst ifrån Växjö kl. 10 istället för gudstjänsten som skulle firats på Hjortsbergagården. Kyrkoledare Lasse Svensson kommer att medverka via länk med predikan, ägarförsamlingarna kommer också att finnas med. Sara Mellergård leder.

# Equmeniaverksamheten såsom scout, tonår och puls pågår, oftast utomhus.

# Öppen kyrka för enskild bön och ljuständning sker i Alvesta på onsdagar kl. 15-16.30. Vid 15 hålls en kort sångandakt. I Moheda är kyrkan öppen onsdagar kl. 17- 18.30 och avslutas 18.30 med en andakt som spelas in och finns på församlingens hemsida. Inspelning från onsdagen 15 april finns här

# Förmiddagspromenader pågår några dagar i veckan i Moheda för den som vill gå ut tillsammans. Kontakta Christina Söderström om dagar och tider.

# Böneämnen kan mailas, ringas eller smsas in till mig. Jag ber för världen, tackar Gud för vår församlings medlemmar och vänner, läser dagens texter och tänder ljus varje söndag kl. 10 i den kyrka där vår gudstjänst skulle firats. 19/4 i Moheda, och den 3/5 i Alvesta.

För dig som är över 70 år.

I senaste informationen från Equmeniakyrkan finns rubriken:

”Vikten av att 70+ inte närvara fysiskt vid några som helst samlingar.”.

Du behöver inte känna dig ansvarig för något volontärsuppdrag som kräver fysisk närvaro i vår församling så länge myndigheterna påtalar vikten av att skydda de äldre.

Vet att ni är en enorm resurs för vår församling och det är det ingen ändring på. Kanske kan du göra en del av volontärsuppdraget hemifrån t.ex. genom att vara med i vår dagliga bön kl. 10. Du kan ringa och hålla kontakt med någon i församlingen lite extra. Om det finns behov av att få hem varor, apoteksärende eller önskemål om böcker från bibliotek kan Du höra av dig till mig så organiserar jag det.

Tack för att Du finns! Att gå ut och promenera är ju tillåtet i vårt land. Solen och förhoppningsvis den kommande värmen gör oss glada. Var rädd om Dig!

För dig under 70 år.

Just nu kämpar en del av er med scout och tonårsverksamheten och vi är så tacksamma för detta. Det betyder så mycket för våra ungdomar. Vi är också tacksamma om du tittar till våra kyrkor även om det inte behövs så mycket städning när din grupp har jouren.

Känn dig också välkommen när våra kyrkor är öppna, vi tillsammans kan be och bära församlingens medlemmar och vänner under denna svåra tid.

Tack till Er som delat blommor, som hjälper till att handla och ni som själva löser de behov som uppstår i dina relationer och kontakter.

Var rädd om Dig!

Tillsammans så ber vi, bryr oss om varandra och lär känna vår Herre på ett djupare plan. Varje dag kl. 10 bön, denna vecka ber vi särskilt för: barn , lärare och övrig personal som återvänder till skolan efter lovet, ungdomar som inte går i skolan utan undervisas hemma och för alla människor över jorden som kämpar med sjukdomar, oro, ensamhet och tron på framtiden.

Ring ett samtal eller skriv ett sms varje dag till någon som Du känner och vill visa din omsorg om!

Jesusmeditationer: Läs 1: sta Petrusbrevet. Vi har just firat påsk. Detta brev är en kraftfull påskpredikan om vad Jesu uppståndelse betyder för oss. Den är själva grundförutsättningen. Petrus är jublande viss och trygg. I de gamla kyrkorna var påsken en dophögtid. I dopet har vi förenats med Jesus i hans död och uppståndelse. Nu får vi låta tron bära oss ändå fram till den slutgiltiga frälsningen. Hur bärs vi av ett levande hopp? Hur ger vi det vidare i en tid då vi inte får/kan träffas?

pastorn.alvesta-moheda@equmeniakyrkan.nu

Det är viktigt att vi, trots att inget är som vanligt, tänker på församlingen i bön och med kollekt.

Bg 5295-2645    SWISH 123 189 19 77

Allt gott och var rädd om Dig.

Du får gärna ringa och berätta hur du har det, för förbön, samtal om livet eller för att be om hjälp med något.

Gud med oss!

Violet