Veckobrev i Coronatid 22 april

Denna text publicerades första gången den 22 april, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Veckobrev i Coronatid 20200422

En öppen kyrka för hela livet, nära Gud och nära världen.

Den 26/4 webbsänds en gudstjänst ifrån Equmeniakyrkan Växjö kl. 10 istället för gudstjänsten som skulle firats på Hjortsbergagården. Kyrkoledare Lasse Svensson kommer att medverka via länk med predikan, och vi som ägarförsamling kommer att finnas med. Gå in på http://equmeniakyrkanvaxjo.se/ så kommer det upp en annons om webbsändning på söndag kl. 10. Där kan du se gudstjänsten via datorn!

Det är viktigt att vi, trots att inget är som vanligt, tänker på församlingen i bön och med kollekt.

Bg 5295-2645    SWISH 123 189 19 77

Den 26 april är det bön- och insamlingsdag för det nationella arbetet inom Equmeniakyrkan. I år har du chans att delta i både bönen och insamlingen på ett lite speciellt sätt.

”Där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem” säger Jesus i Matt 18:20. Varje församling, oavsett hur stor eller liten, är en plats där vi kan möta honom. Därför är det viktigt att vi tar ett gemensamt ansvar för att den lokala församlingen får det stöd den behöver. Församlingsutveckling, utbildning, migrationsarbete, evangelisation, församlingsgrundande och så mycket mer.

Vi visar också att vi hör ihop genom att be för varandra. Varje församling, oavsett hur stor eller liten, får en annan församling att be för och blir, i sin tur, buren i förbön av en annan församling.

Vi i Equmeniakyrkan Alvesta – Moheda ber för Andreasförsamlingen i Mjölby. Jakobsbergskyrkans församling ber för vår församling.

Genom vårt gemensamma, nationella, arbete så finns det resurser för din församling. Oavsett hur stor eller liten den är. För ”där två eller tre är samlade…” SWISH: 900 32 86, BANKGIRO: 900-3286 eller via vårt eget bankgiro/swish men märk att det är till den nationella insamlingen!

Varje dag kl. 10 bön ber vi gemensamt för: Andreasförsamlingen i Mjölby, alla som kämpar med sjukdom, ensamhet och oro världen över och tackar för att Herren är vår herde i alla situationer!

Böneämnen kan mailas, ringas eller smsas in till mig. Jag ber för världen, tackar Gud för vår församlings medlemmar och vänner, läser dagens texter och tänder ljus varje söndag kl. 10 i den kyrka där vår gudstjänst skulle firats. Den 3/5 i Alvesta, den 10/5 i Moheda och dem 17/5 i Alvesta.

Ring ett samtal eller skriv ett sms varje dag till någon som Du känner och vill visa din omsorg om!

Jesusmeditationer: Läs Johannes! Johannesevangeliet är först och främst en presentation av Jesus som helt unik. En av dem som stod Jesus allra närmast mejslar fram bilden av honom genom att skildra hans möten med människor, de tecken han gjorde och hur han undervisade de som följde honom. Vi får del av denna skildring för att ”tro” och ”ha liv i hans namn”.

HJÄLP med inköp, apoteksärende eller önskas någon bok från biblioteket? Vi kan på tisdagar och torsdagar ordna hemtransport till DIG i samband med våra scoutmöten kl. 18-19.30. DU behöver bara höra av Dig till Violet senast kl. 12.00 samma dag så ordnas ärenden av vuxna, men det kan vara några scouter som följer med när vi levererar vid din bostad.

Be gärna om hjälp och var riktigt rädd om Dig!

Violet / 0705798189