Veckobrev i Coronatid 7 maj 2020

Denna text publicerades första gången den 7 maj, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Veckobrev i Coronatid 20200507

En öppen kyrka för hela livet, nära Gud och nära världen.

Tre bilder från de senaste veckorna. Taket i Moheda är färdigt och vi riktar ett stort tack till vår ordförande Mikael Klintrot för att han tillsammans med plåtslagarna har rott i land detta stora projekt!

Vår trogna medlem Margit Salomonsson har fått hembud och ett ljus tändes för henne i Växjö Equmeniakyrkan där gudstjänsten livesändes som egentligen skulle varit på Hjortsbergagården.

De ljus som brinner på nedersta bilden är för dem som fått lämna oss men som varit trogna på våra dagledigträffar. Ett av ljusen brinner för våra studenter som inte vet hur deras examen ska bli och som känner oro för framtiden. Hur ska det gå med studentfest, arbete och studier framöver?

Herre, hör vår bön och förbarma Dig över alla människor!

Det är viktigt att vi, trots att inget är som vanligt, tänker på församlingen i bön och med kollekt.

Bg 5295-2645    SWISH 123 189 19 77

TACK till alla som möjliggör att församlingen trots allt i stort sett håller budget.

Saker Du kan göra i denna tid:

Varje dag kl. 10 bön ber vi: Tala med Jesus om det som ligger på ditt hjärta, be för kyrkan och för hela mänskligheten. Just nu vet vi att vi hör ihop och att Gud omsluter allt och alla!

Ring ett samtal eller skriv ett sms varje dag till någon som Du känner och någon Du vill överraska!

Jesusmeditationer: Läs Johannes! Johannesevangeliet är först och främst en presentation av Jesus som helt unik. En av dem som stod Jesus allra närmast mejslar fram bilden av honom genom att skildra hans möten med människor, de tecken han gjorde och hur han undervisade de som följde honom. Vi får del av denna skildring för att ”tro” och ”ha liv i hans namn”.

HJÄLP med inköp, apoteksärende eller något från biblioteket? Vi kan på tisdagar och torsdagar ordna hemtransport till DIG i samband med våra scoutmöten kl. 18-19.30. DU behöver bara höra av Dig till Violet senast kl. 12.00 samma dag så ordnas ärenden av vuxna, men det kan vara några scouter som följer med när vi levererar vid din bostad.

Hjortsbergagården
Coronakrisen har drabbat Hjortsbergagårdens verksamhet hårt. Nästan allt är avbokat för våren och försommaren och det är även osäkert för de följande månaderna. Ett gäng anläggningsarbetare från norra Sverige har hyrt in sig för övernattningar och det ger ett skapligt bidrag till gårdens ekonomi, men det förslår inte så långt. Två av tre av gårdens personal är deltidspermitterade.
Mitt under denna kris har Hjortsbergagården ideell förening haft årsmöte. Det ägde rum den 26 april och skedde digitalt. Det blev ändå ett årsmöte präglat av optimism och framtidstro. Birgitta Nilsson från
Gravanäs omvaldes till styrelseordförande. Ny i styrelsen är Violet Andersson.
Från den 15 maj kommer gårdens personal att erbjuda kaffeservering och enkla luncher på SJÖHOLMEN I RYDAHOLM, men i Hjortsbergagårdens regi. Det blir ett sätt att få lite extra inkomster till gården. Serveringen kommer att vara öppen fredag till söndag kl 11.00 till 17.00. Gör gärna en utflykt dit! (Ta ett foto och skicka till Violet när Du gör ditt besök på Sjöholmen. Alla foton kommer att publiceras i något av de veckobrev som kommer framöver!!!!)
Styrelsen har beslutat att starta en insamling för att förstärka Hjortsbergagårdens ekonomi. Redan har ca 40.000 kr inkommit, men det behövs mer för att klara dessa krismånader tills läget blir stabilare.
Skicka din gåva till bankgiro nr 451-4287 eller swisha till nr 123 440 71 36.

Gudstjänster och samlingar Equmeniakyrkan Alvesta-Moheda

• Söndag den 10/5 kl. 10 Kyrkan i Moheda öppen, andakt med Violet (inspelning kan ses på Facebook)
  • Onsdag den 13/5 kl. 15 Sångandakt i Alvesta och därefter öppet för enskild bön till 16.30
  • Onsdag den 13/5 kl. 17 Kyrkan öppen i Moheda för enskild bön, 18.30 Andakt som finns på hemsidan
  • Söndag den 17/5 kl. 10 Kyrkan i Alvesta öppen, bibel och bön.
  • Onsdag den 20/5   INGA  ANDAKTER
  • Torsdag den 21/5 Kristi Himmelsfärdsdag firas med gudstjänst på Moheda kyrkogård kl.11 (håll koll på information från Moheda kyrka både om det blir av och vilken tid gudstjänsten firas)
  • Onsdag den 27/5 kl. 15 Sångandakt i Alvesta och därefter öppet för enskild bön till 16.30
  • Onsdag den 27/5 kl. 17 Kyrkan öppen i Moheda för enskild bön, 18.30 Andakt som finns på hemsidan

Kerstin Nilson inledde vårt senaste styrelsemöte med att citera ett brev från vår avgående regionala kyrkoledare Peter Bernhardsson:(pga tekniken kom inte det med på inspelningen den 6/5, vilket var tanken.)

”Nu är det inte dags att dra sig undan, utan tid att kliva fram!

Vi tror på Hoppets Gud! Vi tror på en Gud som inte sover, som inte har övergivit. Vi tror på en god Herde som leder oss och som vandrar med oss i de mörkaste dalar och mörkret har inte övervunnit honom! Hans käpp och stav tröstar oss!
Vi ska ha respekt för situationen, vara visa, men inte låta rädsla och fruktan styra oss, utan ha blicken fäst på Jesus och se vad han kallar och leder oss till i denna utsatta tid.”

Be gärna om hjälp och var riktigt rädd om Dig!

Violet / 0705798189