Brev från vår pastor i fastetid

Denna text publicerades första gången den 17 februari, 2021. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

KÄRA VÄNNER!

Den här veckan inleds den period i kyrkoåret som kallas för fastan. Från Askonsdagen den 17 februari och fram till Påskdagen finns, för varje vecka, en betraktelse över veckans tema som Equmeniakyrkan tagit fram. För varje dag finns också en bön att utgå ifrån och inspireras av.

De som skrivit texter och böner är medarbetare i Equmeniakyrkan.  Några har bett vänner vara med och formulera bönerna. Olika perspektiv, men med ett och samma fokus: Att i Jesus efterföljd: Älska och be för världen!

Jag vill varmt rekommendera detta material som finns på vår församlings hemsida. Du kan ladda ner och skriva ut texterna och kanske också dela det vidare till människor i din närhet.

GUDSTJÄNSTER OCH SAMLINGAR

Allt tyder på att vi kommer att få leva med nuvarande restriktioner under de närmaste månaderna. Vi planerar därför att fortsätta med våra digitala gudstjänster.

Vi har en förhoppning om att när vårvärmen kommer ska vi kunna mötas till friluftsgudstjänster och andra aktiviteter som går att genomföra utomhus. Om och när det blir möjligt beror både på väder och restriktioner. Med tanke på detta har programrådet beslutat att ha en kortare framförhållning i planeringen de närmaste månaderna. Det kommer inte att tryckas upp ett vanligt programblad utan bara en enklare månadsplanering .

Så här ser planeringen ut för mars månad:

Söndag 7/3 kl.10 Gudstjänst. Michael Andersson

Söndag 14/3 kl.10 Gudstjänst. Göran Ahlander

Söndag 21/3 kl. 10 Gudstjänst. Göran Ahlander

Söndag 28/3 kl.10  Gudstjänst. Göran Ahlander.

Gudstjänsterna kommer att sändas digitalt via Facebook.

DIGITALT KYRKKAFFE

Att ha digitalt kyrkkaffe prövade vi på den 7 februari. Det gick alldeles utmärkt och det blev en trevlig pratstund för oss som var med. Nu hoppas vi att ännu fler vill haka på och testa detta.

Vi inbjuder till digitalt kyrkaffe söndagen den 14 mars kl.11.  Det kommer att finnas en länk på vår hemsida där du kan koppla upp dig. Har du frågor kring detta kan du kontakta Jonas Svensson Tel 073-030 28 53 som kommer att ansvara för tekniken.

OMSORG OM VARANDRA

Behöver du någon att tala med så har du alltid möjlighet att höra av dig till mig. Du når mig enklast på min mobil 073-8122100. Det finns också möjligheter att kunna mötas på ett smittsäkert sätt.

Församlingen har också en diakonigrupp som finns tillhands för dig som behöver hjälp med något ärende eller annat. Här kan du kontakta Anita Olsson mobil 073-6184163 som kommer att samordna detta.

Ett stort tack till alla som är med och ber för vår församling och bygd. Tack också till alla ställer upp för våra medmänniskor på olika sätt, inte minst genom att lyssna och stötta när livet är svårt.

UPPMUNTRAN FRÅN BIBELN

”Gud håller sina löften, kärleksfull i allt han gör”  (Psaltaren 145:13)

”Ty Herren, din Gud, är en barmhärtig Gud och han skall inte överge dig eller låta dig gå under”   ( 5 Mos 4:31))

”Han som verkar i oss med sin kraft och förmår göra långt mer än vi kan begära eller tänka, hans är härligheten genom kyrkan och genom Kristus Jesus i alla släktled i evigheters evighet, amen”   (Ef 3:20-21)