Pastorn har ordet

Pastorns tankar för januari

Denna text publicerades första gången den 24 januari, 2021. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

När jag skriver det här brevet har vi precis avslutat ett digitalt kyrkkaffe. Även om det inte är samma sak som att mötas på riktigt så är det ett väldigt gott substitut, att få se varandra och att kunna prata en stund. Vi människor är inte skapade för att leva utan gemenskap. Vi är skapade av Honom som är gemenskap och inget hellre vill än att umgås med oss. Hela vår kyrka bygger på gemenskap och det är genom den gemenskapen som vi kan sprida det viktiga budskapet om Jesu Kristi kärlek till andra människor.

Tyvärr lever vi i en tid som gör att vi är tvungna att avstå att
umgås så som vi vill. Låt oss försöka att mötas på de sätt som går. Ett
gammalt tips som är fullt gångbart är att ringa en vän. Skicka ett sms eller ett mail. Att prata vi någon av alla tekniska plattformar som finns går också bra för den som har tillgång till dem. Kanske kan ett gammalt hederligt vykort glädja någon. Jag är säker på att Birger gärna säljer några vykort från bokbordet.

Igår (lördag 23/1) startade vi upp konfirmandarbetet för terminen, det var riktigt härligt att få träffa ungdomarna igen, även om det var på en skärm. Det ger mig så otroligt mycket att få umgås med unga människor som är fulla av tankar och funderingar. Givetvis hade jag ju hoppats på att de skulle ha varit med i våra gudstjänster och att de skulle ha kunnat glädja hela församlingen. Förhoppningsvis kommer vi åtminstone kunna ha en konfirmationshögtid tillsammans i slutet på sommaren. Det börjar också bli dags att tänka på nästa års
konfirmation, om du har några ungdomar i din närhet som börjar åttan till hösten skulle jag bli glad om du ville tipsa dem om att man kan genomföra sin konfirmationsläsning här hos oss i Fågelmara Missionskyrka. Det kommer att komma mer information längre fram under våren men det kan ändå vara bra att börja tipsa redan nu.

Jag vill skicka med ett ord från Kolosserbrevets första kapitel och elfte vers som en uppmuntran till dig och de dina i den tid vi lever. Så här står det:

Hans härlighets kraft skall på allt sätt ge er styrka att alltid och med glädje vara uthålliga och tålmodiga,
Även om tiden är svår och det kan kännas ensamt och hopplöst så får vi leva i Hans härlighet och kraft. Nu och för alltid.

Tveka inte att kontakta mig om du behöver ett samtal. Det finns många sätt vi kan mötas på för att få en pratstund.
Frid och allt gott
Henrik