Det stora med att vara en lärjungaskara!

Det stora med att vara en lärjungaskara!

Vad tänker du på när du hör ordet lärjunge? Kanske på de 12 personer som Jesus kallade. Men varför valde han just dem? Var de präktiga, duktiga och alldeles underbara människor?
Nej det är inte den bilden vi ser i evangelierna om denna brokiga skara människor.

Djupdyker vi i texterna kan vi se att det ibland även fanns spänningar inom gruppen. Så när Jesus kallar dem att bli ett team så verkar det ju ganska omöjligt. Men tillsammans med Jesus förändras de och de får uppleva en förvandling av sina egna och andras liv.

När människor lär känna Jesus händer något fantastiskt. Man förstår att man är älskad av Gud och det gör att man också älskar sig själv vilket gör att man också har lättare att älska andra. Kärleken från Gud förändrar både oss och världen. Gud förvandlade de hopplösa lärjungarna till ett team med ett uppdrag att förkunna Guds rike.

Idag utgör vi Herrens lärjungaskara med samma uppdrag. Vi är inte färdiga, Gud arbetar alltjämt med oss. Så med alla våra olikheter, olika gåvor, olika erfarenheter etc. så tillhör vi Herren och han vill använda oss i sin tjänst. Min vän välkommen med i en spännande hösttermin där var och en av oss i hans lärjungaskara får lyssna in Guds röst och leva i hans ledning.
Jesaja 50:4 säger: ”Han väcker var morgon mitt öra, han väcker det till att höra på lärjungasätt”
Gud välsigne dig!

Pastor Jan Gustafson