Stöd våra systerkyrkors insatser på grund av Coronapandemin

Denna text publicerades första gången den 22 april, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Hälsning från Equmeniakyrkan

KÄRA VÄNNER!

Det är svåra tider vi lever i. En pandemi skapar oro, lidande och isolering. I dessa tider då Covid-19 sprider sig över världen känner även Sverige och Equmeniakyrkans församlingar av begränsningar som vi bara för ett par månader sedan inte kunde föreställa oss. Trots allt hittar vi vägar att till exempel hålla kontakt med varandra och vi lär oss använda teknikens möjligheter på ett för många av oss nytt sätt. Tex i Kongo Brazzaville sänder vår missionär Carl Sundberg gudstjänster på sociala media, nu när kyrkorna är stängda. Anne Sundberg arbetar för att kyrkan än mer tydligt skall hjälpa människor som far illa.

I en tid som denna är det en risk att man sluter sig och minskar sitt engagemang i andra delar av världen. Nu behöver vi be för varandra, vilket också sker. Nu behöver våra samarbetskyrkor oss mer än någonsin även på ett praktiskt sätt. Precis som i Sverige drabbas deras länder ekonomiskt. De som är mest utsatta och fattiga drabbas värst. I till exempel Indien har landet stängt ner – såsom många andra länder. Väldigt många fattiga kan inte längre försörja sig och hotas av svält. Dessutom saknar de ofta kunskap om eller möjligheter att sköta grundläggande hygien. Smittan riskerar då bli mycket värre bland dessa grupper. Hindustani Covenant Church i Indien har börjat distribuera mat till de fattigaste, organiserar vård och informerar om hur man undviker smittan.

Även Förbundskyrkan i Ecuador har börjat distribuera mat till de fattigaste, för att nämna ett annat exempel.

Just nu pågår samtal med flera samarbetskyrkor för att se vilka behov som finns när det gäller akuta insatser. Samtal pågår också om hur man på längre sikt kan följa upp det akuta arbetet som nu påbörjas. Vi undersöker hur vi kan ställa om vårt internationella arbete för att kunna vara effektiva i den situation som råder. Vi vill hålla en nära kontakt med våra samarbetskyrkor och vi vill bära varandra i bön. Men vi vill också bidra med de resurser som vi trots allt har i vårt land. Vi använder den katastroffond som vi har men den behöver fyllas på.

Vill du vara med och stödja våra samarbetskyrkors insatser i samband med Covid-19 kan du skicka in ditt bidrag till bankgiro 900-3286 eller swisha till 900 32 86. Märk ditt bidrag med ”Corona”. Redan nu har vi lovat HCC i Indien att delfinansiera deras insats och inom en snar framtid kommer insatser i andra delar av världen att få stöd. HCC:s insats är möjligt tack vare projekt som redan engagerar människor och det garanterar också en god uppföljning.

Det är i tider som denna som den världsvida gemenskapen som kyrkan utgör betyda så mycket. Det är i tider som denna då solidariteten och syskonskapet sätts på prov. Mitt i allt som händer finns Gud med. Och mitt i allt som händer står vi tillsammans.

Låt oss bära varandra i bön och handling!

Lasse Svensson, Kyrkoledare
Gerard Willemsen,  Internationell chef