Snart startar vår samtalskurs!

Den 26 oktober startar vi äntligen den samtalskurs som vi förberett oss för ända sedan i våras. Kursen utvecklades av församlingen i Skillinge missionshus på Österlen och jag (Hans) hade min praktik där i våras. Kursen är utformad utifrån Världshälsoorganisations definition av vad som är viktigt för vår existentiella hälsa. Existentiell hälsa kan kännas som en ny fras i det svenska språket och det stämmer till viss del, det är nämligen först på senare år som forskningen fått upp blicken för denna aspekt av hälsa. Kyrkorna har nog förstått betydligt längre att vissa aspekter av vår hälsa varken bottnar i fysiska eller psykiska åkommor, utan har en rent existentiell grund.

Världshälsoorganisationen har alltså funnit åtta grundstenar för att vi ska känna välmående på det existentiella planet. Det handlar om att kunna känna hopp, att hitta mening i tillvaron, att känna inre frid, att känna att livet känns helt och alla delar av livet känns integrerade. Vidare handlar det om att känna att man har andlig kontakt och styrka, att kunna känna förundran och att ha en personlig tro.

Utifrån dessa grundstenar får vi vid varje kurstillfälle se en kort video där Britta Hermansson, författare och evangelist för Equmeniakyrkan, intervjuar olika personer som på något sätt har en koppling till temat. Några av de som intervjuas är Olle Carlsson, Patricia Tudor Sandahl och Fredrik Lignell.

Alla dessa frågor är komplexa och kan sporra till djupa och viktiga reflektioner som man sällan har tid för i vardagen, trots att vår undermedvetna inställning till dem kan påverka vår hälsa och inställning till hela livet. Därför tror vi att det här är en viktigt kurs och vi hoppas att så många som möjligt väljer att anmäla sig till den! Mer information finns här!