Undervisning med Peter Halldorf

Denna text publicerades första gången den 15 november, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Lördag 25 november kl 16 och 18 kommer Peter Halldorf till Skara Missionskyrka. Peter Halldorf är pastor och författare. Han är redaktör för tidskriften Pilgrim sedan dess första utgåva 1994 och en av grundarna av Ekumeniska Kommuniteten i Bjärka-Säby. Hans författarskap består av ett fyrtiotal titlar som på olika vägar utforskar den kristna trons andliga källflöden. Denna gång kommer han föreläsa utifrån sin nya bok om profeten Jeremia Alla himmelens fåglar har flytt – Om profeten Jeremia i sin egen tid och i vår.

I sex år har Peter Halldorf arbetat med sitt Magnum opus, den mest politiska boken hittills i hans författarskap. Alla himlens fåglar har flytt – profeten Jeremia i sin egen tid och i vår, ger ett profetiskt perspektiv på frågor som hör till de hetaste på den politiska dagordningen just nu. »Sällan har 800 sidor varit lika fängslande och lättlästa. Dessutom i sig profetiska«, kommenterar läkaren och teologen Pekka Mellergård efter att ha läst boken. – När jag började hade jag inte förväntat mig att jag skulle komma att skriva en så politisk bok, säger författaren. Men det går inte att undgå hur dessa profetiska texter från antiken tränger sig på i vår egen tid. Här ställs närgångna frågor om flykting- och fördelningspolitik, såväl marknadens aktörer som våra personliga konsumtionsvanor granskas.

En av Equmeniakyrkans ledare, Sofia Camnerin, säger om Halldorfs bok: »Detta är en storartad berättelse om Jeremia, om profettraditionen, Bibelns böcker och om vår samtid. Jeremias beskrivning av sin samtid blir en smärtsam och tröstande beskrivning av vår.« Bokens titel anspelar på hur det hos profeten Jeremia även finns en lidelsefull solidaritet med jorden – marken och miljön, djuren och naturen – som får en del av hans profetior att mullra som om de var skrivna mitt under vår tids dramatiska klimatförändringar. – Det finns avsnitt i Jeremias profetiska poesi som liknar skildringar av den vinter som följer på en kärnvapenkatastrof, säger Peter Halldorf. Men det som gör profeten så viktig att lyssna till är att han aldrig förfaller till dysterhet när han avläser sin egen tid. Envetet förblir han en hoppets röst. »Aldrig har jag läst en bok som berört mig så djupt«, säger teologen Sigfrid Deminger. Och poeten och författaren Maria Küchen kommenterar: »Peter Halldorfs bok om Jeremia är kärleksfull, levande och from och samtidigt en forskarinsats av rang.«

Välkommen till en eftermiddag som kommer beröra.

Mellan samlingarna serveras det fika. Fri entré – insamling till omkostnaderna. Skara samkristna råd är arrangör.