Planteringen fyller 75 år – firas med tårta och konsert

1948 byggdes Planteringens kök, kaffesal och veranda. Det innebär att det är dags för 75-årsfirande i år. Därför tjuvstartar vi säsongen lite och bjuder in till tårtkalas och konsert Arthur Eriksson – som vi minns honom söndagen den 11 juni. Tårta serveras kl 15 och konserten börjar kl 16.

Arthur Erikson slog igenom i Hylands hörna 1962 och blev senare hela Sveriges sångarpastor genom turnéer i folkparker och medverkan i TV och radio. Han hamnade till och med på svensktoppen och låg där i 12 veckor (!) och hans inspelningar sålde i både guld- och diamantplattor.

Under åren 1958-62 var Arthur pastor i Skara missionsförsamling och han var en av de drivande i processen att bygga ut Planteringen med kyrksalsdelen. Det känns därför roligt att få fira Planteringens 75-årsdag med just Arthur Eriksons sånger.

Sångerna framförs av Åke Nordqvist och Hans Carlén, två Jönköpingsbor. Åke har många års erfarenhet av arbete som pastor och Hans har arbetat på Södra vätterbygdens folkhögskolas musiklinje. De har satt samman ett program som utgår från kyrkoårets rytm och bjuder på Arthurs sånger.

Välkommen att fira och njuta av Planteringen, sången och tårtan.