Hälsning från våra missionärer om situationen i Kongo Brazzaville

Hälsning från våra vänner som bor och arbetar i Kongo Brazzaville utsända av Equmeniakyrkan i Sverige, Johan och Julia Lindgren. De har sänt oss en uppdatering kring det katastrofläge som myndigheterna deklarerade efter de mycket svåra översvämningarna av Kongofloden som började i slutet av förra året. Den gigantiska Kongofloden steg som mest med 6 meter över normalnivån. Kongo Brazzaville har ca 6 miljoner invånare och 1,5 miljon människor drabbades direkt varav drygt 500 000 människor hamnade i behov av akut nödhjälp. Equmeniakyrkan tillsammans med systerkyrkorna i landet och andra partners har i samspel med myndigheterna organiserat nödhjälp till några områden. Den akuta hjälpen som vi har medverkat till har bland annat varit utdelning av madrasser, hinkar ris, olja och salt. Andra aktörer har medverkat med andra nödvändigheter. Kongofloden har börjat sjunka, men läget är fortsatt svårt, inte minst vad gäller det sanitära som latriner och tillgång till rent vatten. Arbetet nu fokuserar på att försöka undvika svåra epidemier till följd av situationen. Hjälpbehovet är fortsatt stort. Läs mer om situationen och hur du kan ge ett bidrag till Equmeniakyrkans katastroffond på denna länken:

Går också bra att Swisha gåva till vår församling 123 223 97 88, ange ”Kongo”.