Kvällsgudstjänst i pingstkyrkan

Denna text publicerades första gången den 11 februari, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Efter en god morots och linssoppa med smörgås och kaka samlade vi åter till gudstjänst. Veckans tema är ”Berörd av Gud”. Kenneth Mattebo inledde med bibelordet från Jesaja 6;1-8 Vem ska jag sända, vem vill gå. Du är sänd! Årets ekumeniska kör gjorde debut

och sjöng tre sånger. ”Vi är här samlade i Jesu namn”, ”Min lovsång till dig” och ”Helige Ande kom oss nära” under Cecilia Strömbergs ledning. Anne-Christine Örnberg ackompanjerade på pianot och Sven-Erik Nygård på elbas. Ingemar Helmner som är helgens talare tog plats vid pianot och sa: Det andas vår. Längtan skapar man inte fram från rockärmen. Det väcker en längtan och törst. Bönelängtan berör hjärtat i församlingen. Ingemar sa om någon församling är på väg att lägga ner, så tala med Gud först. Det kan hända att salarna fylls igen. Han spelade och sjöng Sven Lidmans psalm ”O salighet o gåtfullhet”. De ljumma klarar sig alltid men de som brinner i sin tro får kämpa. ”Min Gud tillhör äran” och ”Vi är inför din tron” sjöngs innan Ingemar tog plats i talarstolen. Ingemar berättade några episoder i hans liv som när han gick i skolan och den roliga timmen som de hade på lördagarna. Hur han tog med sig pappas psalmbok segertoner och bad att få sjunga en sång. Det blev två sånger.”Ljuvligt och kärleksfullt” och ”Skynda till Jesus”. Han fick berätta om sin frälsning för skolkamraterna i högstadieåldern. Psaltaren 86:11 ”Visa mig Herre din väg”, en bön från mitt hjärta. Tre nycklar: Villighet, ärlighet och hängivenhet, Förlorat minnen av hemmet och min Far. Ett viljebeslut. Nu vill jag! Vet du vad du vill göra resten av ditt liv? Jag har beslutat att följa Jesus. Ärlighet: Jag vill vandra i din sanning. Sanning i hjärtegrunden. Hängivenhet: Guds ande verkar i ditt liv. Behåll ditt hjärta vid det ena att jag fruktar ditt namn. Släpp aldrig greppet Gud. Ingemar sjöng sången ”Jag sjunger ut mitt lov till dig” Det inbjöds till förbön i rummet bredvid och kören avslutade med sångerna ”Lova Jesu namn” och ”Möt mig nu som den jag är” Efter gudstjänsten delades gemenskapen i fikasalen.