Gökottan 100 år – eftermiddagsgudstjänst på Pengsjögården

Eftersom det var firande av gökottans 100 år hölls även en gudstjänst på eftermiddagen efter em. lunchgemenskap.

Jonas Holmberg, Elin Holgersson, Elin Wredle och Malin Jonsson

Malin Jonsson inledde med ett bibelord från 2 Korinterbrevet 3:17-18. Därefter sjöng lovsångsteamet ”Vi är här, samlade tillsammans”, ”Bara du Gud” och ”Jesus är i centrum utav allt”. Erik Härjestam var dagens talare. Han flyttade till Vännäs 1978. Med sig hade han 5 av barnbarnen, De har han god hjälp av när han håller på med iphonen. 1969 hände många saker som månäventyr, krig och mycket annat. Då var Erik 18 år och gick sista terminen på gymnasiet i Lycksele. Där gick också en kompis vid namn Lennart Forsman. Hemma i Storuman bodde också Nils Ulander. Musiken fyllde deras liv och Erik åkte ofta hem till Storuman. Där fanns ett brassband i filadelfiakyrkan. Nils Lennart och Erik var givetvis med. I Storuman fanns en missionsförsamling som hade en pastor på 25 år, Torsten Åhman, som var tjänstepliktig, dvs. första tjänsten efter pastorsutbildningen. Allt var på topp förutom hans frisyr och kläder. Höga visan 2:11.Vintern är förbi, regnet är över, på marken skjuter blommorna opp och sångens tid är inne. Ett bibelord som de haft många gånger i pingstkyrkan Vännäsby. De köpte en begagnad folkabuss och även musikinstrument. Den åkte alla fyra iväg med, ofta till missionskyrkor. Bl.a. till Abborrberg med en liten församling. SMU hade en fantastisk verksamhet och ungdomar kom till tro. De gjorde skolbesök och besökte arbetsplatser. Team evangelisation var en grupp i 40-50års åldern som kände att nu är det tiden då vi kliver in med våra förmågor. Det var många regler inom pingst hur man skulle se ut. Eriks pappa tillät Erik att ha långt hår. Det är en väldig kraft i Guds ord. Det står: Låt Kristi ord bo hos er med hela sin rikedom, I Lukas ev. möter vi några pensionärer. Vi möter Sakarias som är präst och har en fru som heter Elisabet. Detta prästpar påminner om Abraham och Sara. Pensionärer med livssorg. Det är kört. Inga barn och absolut för gamla för att få lust och ens få till det. Men… Sakarias ska få gå in i det allra heligaste och tända rökelsen i templet. Där träffar han en ängel som säger att din bön är hörd. Din hustru Elisabet ska föda en son och du ska ge honom namnet Johannes. Så här gör Gud gång på gång, att sätta olämpliga personer och sammanhang i centrum. Sen har vi Maria som ska bli mamma som kommer från en liten obetydlig by. Hon får också änglabesök. Ängeln säger ”Var inte rädd”. Johannes ev. har en annan ingång. Johannes 1:1-12. Ta upp goda vanor, läs bibeln. Efter 3 år med lärjungarna blir det som en studentexamen. I avskedstalet säger Jesus: Jag kan inte säga mycket mer, för den här världens härskare närmar sig. Han har ingen makt över mig. Joh 14:30 Dick Harrison har skrivit en bok: Jesus. Läs den! Pilatus säger: Vet du inte att jag har makt att både ge dig fri och att låta dig korsfästas. Jesus svarade att du skulle inte ha någon makt över mig om du inte fått den från ovan. Det ser ut som att ondskan tillåts. Jesus säger: Se till att du vet vad Guds ord säger för det är kraft i Guds ord. När allt når sin kulmen säger Jesus: Det är fullbordat. Jesus andas ut en sista gång och allting är klart. Tänk att nånting är färdigt. Vänd dig till livet och be att den heliga Ande får upplysa dig om det som är nu och det som står fast. Några dagar senare när alla Jesusvännerna vaknar upp till ännu en förtvivlad dag. Då smyger Maria Magdala, en prostituerad kvinna, till Jesu grav. Hon var den första som fick se Jesus levande och får höra Jesus säga Maria. Vilken roll ska församlingen ha? Vilken roll hade våra generationer före oss? Petrus skäms ju inte, Det fick han göra då han förnekade Jesus 3 gånger. Petrus säger att vi är ett utvalt släkte, ett kungligt prästerskap, ett heligt folk som ska förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Du är utvald och tillhör Guds eget folk. När du döptes överlämnades du till Kristus. Ett dop i Jesu namn. Efesierbrevet säger att han gjorde några till apostlar. andra till profeter, evangelister. Vi ska ge våra liv till Kristi kropp, Kristi kyrka. Livets efterrätt är mer än våra barnbarn. Det är att vara med i Kristi församling och be för de unga som är på väg in. Jesaja 61:2 talar om nådens år. Många lever i depression och mörker. Det är dags att stå tillsammans och vara med och be för de unga.

Erik Härjestam

Efter predikan sjöng lovsångsteamet ”Låt din vilja ske”, ”För vår Gud är allting möjligt”, ”Vi lägger våra liv i dina trygga händer”, ”Din trofasta kärlek” och ”Låt det vara Jesus”. Under tiden fanns möjlighet till personlig förbön. Erik avslutade gudstjänsten med Herrens välsignelse. Efter gudstjänsten fanns möjlighet att dela gemenskapen runt fikabordet.