Ekumeniskt bokcafé med Pier Seger

Cecilia Strömberg hälsade alla välkomna. Kvällen inleddes med psalmen ”O vad jorden nu är skön”. Helen Hörnlund läste från bibelappen ”Högt älskad”. Du behöver inte leva som nedtyngd, Gud har så mycket mer att erbjuda dig. Gud inbjuder var och en av oss att lära känna honom på riktigt och att se på oss själva med hans ögon. Han vill att vi ska leva lättare och friare. En del av oss har levt på autopilot – inte samarbetat med Gud och inte tagit oss an våra egna liv. Vi känner det som om våra liv inte är lika värdefulla som andras, som om vi vore för annorlunda eller inte tillräckligt annorlunda. Vi känner oss osedda och oviktiga. Tro inte på fiendens lögner. För den som känner sig som något ogenomtänkt, som ett misstag eller som om de kommer på andra plats… du är mer än vad du någonsin fått höra. Gud kallar dig Utvald (Första Tessalonikerbrevet 1:4). Du är inte här av en slump, på grund av att någon blev avskedad, att någon slutade, att någon dog, eller för att någon gjorde ett misstag. Du är inte här därför att Gud skapade ett gäng människor som ett parti handelsvaror och du råkade vara med i den här generationens leverans. Du blev utvald för just denna tid, precis där du är, sådan du är, därför att universums skapare sade att det var viktigt att du skulle vara här. I Första Korinthierbrevet 12 berättar Paulus för oss att vi alla är delar i samma kropp, Kristus kropp. I vers 18 står det: ”Men nu har Gud satt samman delarna i kroppen, var och en av dem som han ville.” Det här betyder att Gud har en avsikt med att han satt dig precis på den plats där du är. Din uppgift i din familj är viktig. Din roll i din vänkrets är viktig. Din personlighet är grundläggande. Gud utvalde dig för de människor som finns i din närhet. Den du verkligen är, är en gåva från Gud till oss andra. Utvald. Det är ditt namn. Om du känner dig dåligt rustad för att visa Guds kärlek i ditt dagliga liv, om du tycker att din livsberättelse inte är tillräckligt bra eller att ditt liv aldrig kan göra någon skillnad… Du är mer än du någonsin fått höra. Jesus kallar dig sin budbärare till världen (Apostlagärningarna 1:8). Vi är Guds A-plan – hans bästa plan – för att bringa ljus till en mörk värld. Aposteln Paulus skrev: ”Ty vittnesbördet om Kristus har vunnit sådan fasthet hos er” (Första Korinthierbrevet 1:6). Det är dina detaljer, din berättelse, din personlighet och dina livserfarenheter som utrustar dig på ett unikt sätt för att uppenbara kärleken från Gud i just dina relationer. Guds Budbärare. Det är ditt namn. När nu vår andaktstid tillsammans går mot sitt slut, vill jag uppmuntra dig att slåss för att få tillbringa tid med Gud. Kämpa för att få tala med honom, att vara med honom på riktigt, att ta till dig hans Ord och göra hans röst till den starkaste i ditt liv. Idag vill jag delge dig den här sanningen: Gud ger dig inte bara ett nytt namn. Han berättar för dig vem du alltid varit. Du har alltid varit högt älskad. Utvald. Eftersökt. Och värd att kämpa för. Sanningen är den här: Du var älskad hela tiden.

Därefter sjöng Cecilia och Helen ”Sången om konungens återkomst”.

Kvällens gäst var Pier Seger från Umeå. Vi är samlade för att vi väntar och längtar efter att Jesus ska komma tillbaka till oss. Världen utanför oss är ljuvlig med vårgrönska men bakom vet vi att det ofta är mindre trevliga saker. Temat för den här kvällen är hur allting började och hur allting slutade. Piers resa genom bokskrivandet började med Eden till Ararat och fortsatte fram till antikrist-boken. Pier är född i Vänersborg men uppvuxen i Lycksele, varit mycket i pingstkyrkan. Därefter flyttade han till Umeå och studerade statskunskap och nationalekonomi. Han gillar samhällskunskap, hur det ser ut i världen, varför är det krig, osämja, varför ser det ut som det gör? Han har två vuxna söner och en sextonåring som bor hemma samt hans fru. Han gillar äventyr, vara ute i natur och skog, läsa böcker. Roligast att läsa böcker om himlen och om Jesus. Tycker om bibeln, den bästa boken. Han gillar att vända och vrida på bibelorden och diskutera dem med sina vänner och försöker komma närmare Herren. Han har skrivit tre böcker. ”Från Eden till Ararat” del 1 och del 2.Det är en bibelhistorisk roman, ett sätt att göra det mer spännande och mera lättläst. Det börjar med skapelsen, vilken ordning det kommer, om de två träden. Det finns många varför. Varför skapade han oss när han visste att vi skulle falla i synd. Varför satte han två träd i Edens lustgård som man inte fick äta utav. Hur kunde han släppa in Satan i Edens lustgård och hur kunde Adam och Eva ändå bryta det löfte de gett Gud att inte äta av frukten. När de fick sönerna Kain och Abel och de blir tre, en avbild av gudomen och sen slår Kain ihjäl sin bror. Första mordet, hur kunde Gud tillåta något sådant. Det fortsätter med att människor vänder Gud ryggen, Noas ark, Kainsmärket- vad kan det vara? Patriarkerna betyder olika saker vilket han skriver om i boken. Tredje boken ”Uppryckandet och Antikrist”. Det är hur allting slutar. Pier tycker det är viktigt att känna till Eden, syndafallet och sedan vänds allt mot andra hållet i uppryckandet och Antikrist, då skall allting återställas. Sedan har han en liten bok ”Den treenige och tidsparadoxen” som handlar om bibelns mysterium och Piers tankar om det. Pier berättade om något han såg på nyheterna. Elon Musk vill skicka iväg mänskligheten till Mars. Det ska visst ta 9 månader att resa dit och sedan vara där några månader för att fixa och dona och sedan åka tillbaka 9 månader. Att utsätta sig så lång tid för den kosmiska strålningen. Den är farlig, utsätts man länge får man cancer, Den förändrar generna i kroppen. Då har de kommit på att vatten skyddar mot kosmisk strålning. Livets vatten skyddar. Strålningen var starkare förr men vattnet skyddade. De levde längre, Metusalem blev över 900 år.

Pier fortsatte med att säga att bibeln är en underbar bok, den är trovärdig, helig och den lyfter fram budskapet så att vi kan lita på att det är sant. Alla blev uppmanade att blunda och Pier gjorde en återblick av boken ”Från Eden till Ararat”. Vi ser när Herren Gud bestämmer sig och säger ”Låt oss göra människor till vår avbild lika oss”. som det står i 1 Mosebok. Han skapade Adam och Eva. Matteus 19:5-6. I Eden vandrar Adam och Eva hand i hand, de känner varandras tankar. De vandrar tillsammans med Jesus i Edens lustgård. han är deras Far. De följer skaparen upp på ett berg, Det är inga problem för de är unga och starka. Längst upp på berget finns det två gigantiska träd med fin doft. Sedan får de syn på det andra trädet, kunskapens träd. Adam säger att trädet är som en magnet och de känner lockelsen. Herren ropar att de inte ska röra vid trädet, inte äta trädets frukt och de går nerför berget. Senare går de upp igen och de ser en gestalt som talar till dem. De faller i synd och tar det de inte får ta, frukten från kunskapens träd. Kunskapen på gott och ont drabbar dem. Då dyker Gud upp, alla tre, Fadern, Sonen och Anden. Adam och Eva har gömt sig, de känner att de är nakna. Givandet har förvandlats till havandet. Därför har nakenheten förvandlats till en synd. Skaparen säger; Vad ska vi göra nu då. Adam och Eva har fått vidgade vyer från kunskapen och ser sig själva nästan som gudar. Om de äter av frukten blir de som Gud och få evigt liv. Det blir ett hot mot Gud Fader själv, det blir en revolution precis som den onde. De måste lämna Edens lustgård. De ser att Eden är omgiven av vatten. Det är fyra floder som rinner upp från Edens lustgård som bildar viken där Eden ligger. De undrar hur de ska ta sig därifrån, de kan inte simma. De går ut i vattnet och tänker att de kommer att drunkna och dö. Men Herren håller ut sin hand och lyfter den och marken lyfter och bildar ett näs så att de kan vandra torrskodda. De vänder sig om och ser mästaren sorgsen och de vill gå efter honom men två keruber står vid porten som bildas utav stigen med en omslutande skogsport. De står därmed de flammande svärden och hindrar dem att gå tillbaka. Änglarna ser mäktiga ut med skinande rustningar och blixtrande ögon. De vandrar ut från Eden och det är inte alls lika varmt där. De känner saknad och de känner en tvåsamhet. De känner sig som två och inte ett. De är trötta och får skoskav, de är sura på varandra för att Eva bjöd Adam och Eva är sur för att inte Adam stoppade henne. När de ska lägga sig ner, ligger de bredvid varandra och huttrar och fryser. De har aldrig känt sån kyla förut. De känner sig rädda för de ser ögon mellan träden, rovdjursögon. De känner sig övergivna, ska vi dö nu? De funderar var Herren är. De kommer fram till den bördiga dalen och börjar föda massor av barn och Kain och Abel är runt 100 år. Kain är avundsjuk på Abel och tycker att de glömmer bort honom. Kain får höra en röst som säger att han ska slå ihjäl Abel och då gör han det. Sedan får han lämna Edens lustgård. Det föddes väldigt många och de blev gamla. Gud ser inget annat val än att förstöra skapelsen och bygga upp den igen. De landar på Ararats berg där Noa byggde arken.

Nästa bok ”Uppryckandet och Antikrist”. Vad har vi för drömmar nu? Pier tänker tillbaka till Eden. Han vill uppleva det underbara, bekymmerslösa. Allt är perfekt, ingen dör, inga sjukdomar… Dit ska vi en vacker dag. Vad har vi att vänta oss framför oss. Är det tusenårsriket eller är det himlen. Det finns olika teorier. Han nämnde Sven Almqvist och han har jämfört med Emanuel Minos och David Wilkerson och vad de har för gemensamma saker som pekar in i framtiden. Det är både ruskigt och ljuvligt det vi har framför oss. Det som slutar i helvetet eller i himlen. Hur ska det gå till? Om vi rycks upp honom till mötes, vad är det som rycks upp samtidigt. Den helige Ande som bor i oss kristna, när vi rycks undan finns inte den helige Ande kvar på jorden. Då blir det fritt fram för omoral, girighet. 2 Tessalonikerbrevet 2:3-6. Det som är väsentligast i boken är Israel. 1948 bildades Israel. 1967 tog de tillbaka Jerusalem, Då var hedningarnas tid förbi. Inom denna generation ska det ske att han kommer tillbaka. Om det stämmer är det nära. Lukas 23:39-43 Hur upplevde rövaren detta? Han sa inte att kan också jag få komma till himlen, utan han säger: Tänk på mig när du kommer till ditt rike. Rövaren tror att Jesus verkligen är Gud och han har makt att ta mig till himmelen. Så får han svaret: ”Sannerligen idag ska du vara med mig i paradiset”. Han hade inte gjort rätt för det men han får följa med. Vi behöver inte fundera om vi är tillräckligt bra och duger jag. Utan om du med din mun bekänner att han är herre ska du bli frälst. Vi behöver inga laggärningar som jagar oss utan vi får leva i ordet och göra allt vi kan för att följa Herrens vilja. Rom 10:9 Vi kan gå inför Herren varje dag, vi är syndare frälst av nåd. Vi kan gråta och ångra oss och vi får förlåtelse varje gång. Inte så att vi ska utnyttja det utan leva i sann tillbedjan.

Efter Piers budskap sjöngs psalmen ”Tidstecknen visar att Herren är nära”. Möjlighet gavs för att ställa frågor till Pier till det vi lyssnat. Efter frågestunden bad vi för veckans böneämnen samt sjöng ”Välsignelsen”. Gemenskapen fortsatte sedan runt fikabordet.