Ekumenisk musikkväll med Håkan och Cathrine Lindh 14 mars 2015

Denna text publicerades första gången den 27 juli, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

P1020113-1

Hörnsjö missionsförsamling tillsammans med Hörnsjö EFS och studieförbundet Bilda anordnade på lördagskvällen en musikkväll. Gästande medverkande var Håkan och Cathrine Lindh från Ursviken, Skellefteå.

Cecilia Strömberg hälsade välkommen och inledde med några verser från Psaltaren 96. Håkan Lindh som varit känd som oppositionsråd i Skellefteå och en orubblig ateist i sin tro. För drygt sex år sedan träffade han Cathrine, hans blivande fru.  Båda hade ett ursprung i ickekristna familjer i sin uppväxt men Cathrine fick efter en lång sjukskrivning uppleva ett helande i sin kropp och fick också en levande kristen tro. Cathrine kände det omöjligt att leva ett liv tillsammans med Håkan som inte var kristen då, så hon började be och fasta. Håkan fick så småningom vända om från ateist till kristen. Han har haft möjligheten att spela in två skivor, ”Vägen hem” och ”Boken om ditt liv”. Många av de sånger som spelats in på skivorna har Håkan skrivit texten till själv och framförde nu tillsammans med sin fru Cathrine och med ett inspelat ackompanjemang samt Håkan på gitarr.

Håkan och Cathrine är nu aktiva i missionskyrkan i Skellefteå. Helen Hörnlund framförde ett tack innan vi samlades runt kaffeborden.P1020114