Korsdraget på besök

Byns församlingar EFS och Missionskyrkan inbjöd till den första ekumeniska gudstjänsten söndagen före midsommar…

Denna text publicerades första gången den 20 juni, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Från vänster: Hans-Olof Johansson, Lars Landin, Maigreth Näsvall och Bernt Lindgren. Ljudet sköttes av Gunnar Andersson.

Helen Hörnlund var mötesledare och nämnde i sin inledning om olika sätt att skriva brev/kort. Hon poängterade hur vykorten och breven alltför sällan kommer i brevlådan och nutidens sms och e-post försvinner när man läst dom. Korten och breven kan glädja många dagar då man om och om igen kan titta på dem och läsa dem. Hon anknöt även till att bibeln inte var skriven efter dagens moderna medel utan man kan läsa i den varje dag. Gästande sångare och musiker var Korsdraget från Kvarnåsen/Skellefteå-trakten med Hans-Olof Johansson i spetsen. En decimerad skara men med ett lika angeläget budskap. De sjöng ett flertal sånger från den kristna sångskatten. Maigreth Näsvall vittnade om det borttappade korset. Hon bad att någon som behövde hitta korset skulle finna det. Så småningom fann hon det själv och talade om korsets betydelse i hennes liv. Lars Landin berättade från en resa i USA. Han nämnde bl.a. en person som blivit helad. Hans-Olof Johansson delade några tankar utifrån dagens evangelietext om äktenskapsbryterskan. Gudstjänsten avslutades med sången ”Låt oss alla en gång mötas” Efter gudstjänsten serverade kyrkmiddag.