I Guds tjänst

Denna text publicerades första gången den 2 augusti, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

En tisdagskväll i augusti samlades vi till gudstjänst i lilla salen. En av de två klivior som pryder i stora salen stod fortfarande i blom så den bars ut till lilla salen för kvällen. Else Hörnsten-Flogér läste några tankar från den gångna söndagen ”Kristi förklaringsdag” från dagboken med kyrkoalmanackan  samt en betraktelse ”Den beslöjade härligheten” skriven av Carl-Henrik Martling. Hon läste även dikten ”Kristi förklaring” av Elis Erlandsson samt ”Visst måste det vara nåt särskilt där” skriven av Atle Burman. Cecilia Strömberg sjöng några sånger med anknytning till detta samt delade några tankar från söndagens gudstjänster. Hon läste även psaltaren 31:1-6. Efter ytterligare sång läste Cecilia en betraktelse skriven av Esther Kazen ”Vem hör hemma i församlingen”. Den var skriven utifrån berättelsen om den förlorade sonen. Gunborg Hörnström sjöng en solosång till sitt eget gitarrackompanjemang. Hon som har gåvan trots sina 91 år att förmedla sånger utantill, denna gång skriven av Carl Öst ”Uti himmelen en gång”. Efter bön och en önskepsalm ”Se Jesus är ett tröstrikt namn” samlades vi runt fikabordet.