Ekumenisk lovsångs och musikgudstjänst i Nordmalings kyrka

Ekumeniska veckan fortsatte på onsdagskvällen med en gudstjänst fylld av lovsång och musik i Nordmalings kyrka.

Korfönstret i Nordmalings kyrka

Kjell Ståhl med gitarren och Urban Lundström vid flygeln inledde med sången ”Helig mark”. Komminister Veronica Andersson läste från Psaltaren 8 till inledning. Sedan följde ett medley bestående av 4 sånger; ”Du omsluter mig”, ”Din trofasta kärlek”, ”Du är den högste” och ”Herren, Herren är Gud”. Så spelade Urban loss på flygel och var försångare i en lovsångsblues; ”Lovad vare Herren, Han har hört min bön”.

Temat för den ekumeniska veckan över hela vårt land är ”En stjärna i Öster, Vi har kommit för att tillbe”. Vi har samlats för att tillbe genom lovsång och i bön. De två första verserna i psalmen ”Lyss till änglasångens ljud” sjöngs innan Veronica höll en appell. Psalmen är skriven av Charles Wesley och den innehåller en klassisk teologi. Gud låter sig födas som Jesus Kristus. Inkarnationen. Gud är en person som vi får ha en relation till. Han ger sig tillkänna som ett litet barn. Vi kan aldrig helt förstå och veta allt om Gud. Genom syndafallet blev gemenskapen bruten. Genom Jesu död blev den hel. Nåd får gå före rätt genom rättfärdiggörelsen.

Veronica Andersson och Kjell Ståhl.

Kjell fortsatte att sjunga ”Jesus kom var mitt centrum” och ”Hosianna – Jag är svag men ändå stark”. Därefter sjöng alla med i tredje versen på psalm 123.

Veronica fortsatte sedan sin appell. Jesus är inte jämställd med människor. Han är GUD. Ett unikt och evigt förhållande till Gud. En Herre, En Gud! Guds frid tillfaller alla som bekänner. Jesus gjorde många under och mirakler men det händer idag också om än inte lika tydligt och ofta. Det kan hända genom den Helige Andes kraft när vi ber att någon blir helad. Ju mer vi litar på Gud ju mer pålitlig är Gud. Gud agerar när Jesus agerar. Jesus kom i all ringhet. Han ska komma tillbaka på himmelens skyar. Vi behöver inte frukta Herrens vrede. Var och en som tror får syndernas förlåtelse i hans namn. Vi väntar och hoppas på den dag då vi ska få livets segerkrans.

Kjell fortsatte med sångerna; ”Här inför dig vid ditt ljus” och ”I ditt ansiktes ljus” Sedan blev det tillfälle till bön och överlåtelse.

Till avslutning sjöng Kjell sångerna ”Jesus, allt till Jesus” och ”På dig min Gud förtröstar jag”. Gudstjänsten avslutade med psalmen ”Må din väg gå dig till mötes”.