Ekumenisk korsvandring

Nordmalings kristna råd inbjöd på långfredagen till en korsvandring som startade vid Pingstkyrkan i Nordmaling. Komminister Veronica Andersson gav en kort inledning om tiden när Jesus hänger på korset. Solen förmörkades. Kristina Eriksson läste från Lukas 23:26-31. Vi sjöng psalmen ”Se vi gå upp till Jerusalem” tillsammans.

Utanför Pingstkyrkan

Så gick vi vidare efter Kungsvägen mot Nordmalings kyrka. Vid vårt första stopp läste Christer Andersson från Lukas 23:32-37. Vi sjöng de tre första verserna från psalm 136 vers 1-2 ”Du går, Guds lamm, du rena”.

Korset bärs med Gösta Westling och Mattias Korswing längst fram. Till vänster går komminister Veronica Andersson.

Så gick vi en liten bit till. Där läste May-Brith Saxin från Lukas 23:38-43. Vi sjöng vers 3 och 4 av psalm 136. Så fortsatte vi färden till Nordmalings kyrka där korset restes.

Korset rest mellan kyrkan och kommunalhuset.

Gösta Westling läste från Lukas 23:44-49. Den femte versen på psalm 136 sjöngs. Sedan gick vi vidare till Korskyrkan.

Korskyrkan

Där turades vi om och läsa en rad bibelord. Dessa var hämtade från Jesaja 53:1-12 och Filipperbrevet 2:6-8. Veronica talade om hur Jesus blir piskad, får bära tvärbjälken men orkar inte hela vägen så Simon får hjälpa Jesus att bära korset. Han slås fast i handlederna, Sedan när Jesus dött läggs han i en grav. Men det slutar inte där. Det kommer en påskdag när Jesus uppstår. Psalmen ”Den kärlek du till världen bar” sjöngs innan vi gick in för att dela fikagemenskapen.