Höstens första missionsafton

Efter en regnig höstdag fick vi samlas till höstens första missionsafton. Trädgårdens sista? blommor smyckade borden. Dessa delades sedan ut till mötesbesökarna efter mötet.

Blommor till borden

Missionsaftonen inleddes med psalmen 207, ”En liten stund med Jesus” vers 1-3. Kvällens gäst, Per-Gunnar Israelsson sjöng och spelade ”Gud i din nåd” och ”Livet för Gud”. Kvällens inbjudare Cecilia Strömberg läste från Matteus 11:28-30 som inledningsord. ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor… Sedan sjöngs de resterande tre verserna av psalm 207. Per-Gunnar sjöng ytterligare två sånger ”Ögonblicket och evigheten” och ”Använd mig o Gud”. I sin predikan utgick han från Markus 4:3-20. Ordet sås av Guds tjänare och så har det varit i alla tider. Det har såtts en hel del men frågan är hur det tagits emot. Det finns i våra kyrkor en del inaktiva medlemmar och en del av dem vet inte ens om att de är medlemmar. Sedan finns det medlemmar som är duktiga och fina människor men vi saknar dem i kyrkan. Först nämns det om den som sår i vägkanten. Det är hård mark och det gror inte. Sedan nämns det om de som sår på stenig mark. De som tar emot det tar emot det med glädje. Men det är så lite mylla, så det har inget att växa i och torkar bort. Man tål inte lidande, förföljelse och motgångar. Det har funnits ett intresse men det kan inte växa och gro, det tål inga prövningar. Tredje kategorin är bland tistlarna. Man hör ordet men ogräset tar överhanden. Vad kan vi förkvävas av? Världsliga bekymmer som kan ta över handen. Rikedom där man satsar på aktier mm. Rikedomar kan användas till välsignelser men det kan också bli en snärjande belastning. Det finns även andra saker som kan göra oss upptagen av olika slag och då blir det ingen frukt. För de som har trädgårdar och sköter om sina odlingar kan det bli till välsignelse, de växer bra. Vilken hjärteåker är du och jag? Vi kan bli bättre. Det är en hel del arbete om man ska få skörd. Har du fått del av Guds rikes hemlighet, som det står i vers 11? Jesus erbjuder oss den Helige Anden, hjälparen som vill hjälpa oss. Vi får vara en god jord som blir till välsignelse.

Per-Gunnar Israelsson

Efter pålysningar och en bönestund sjöng Per-Gunnar ytterligare 2 sånger, ”Himmelriket är” och ”Du får vila i Guds händer”. Mötet avslutades med psalmen ”Vila i Gud”. Efter mötet samlades alla runt fikabordet som Cecilia dukat upp.