Psalmafton

Psalmaftonen inleddes med psalmen ”Brist ut min själ i lovsångsljud”. Vox Humana som är en kör som övar i Hörnsjö och Nyåker under ledning av Daniel Lundström, Nordmalings församling sjöng ”Oändlig nåd” tillsammans med församlingen. Cecilia Strömberg presenterade bakgrunden till denna psalm, som skrevs av John Newton, Hon läste inledningsordet från Psaltaren 139:1-12. Daniel Lundström presenterade nästa sång som kören sjöng, ”Höstpsalm”. Irene Brändström presenterade bakgrunden till sången ”Med hjärtats tillit. Den finns med i boken ”Psalmer på 2000-talet”. Barbro Jacobsson

Barbro Jacobsson

berättade bl.a. om sångboken ”Nu ska vi sjunga” som användes i hennes barndom. Hon berättade om olika körer och sångstilar som hon upplevt i olika körer och gudstjänster, gospel, körsång, lovsång mm. Efter hennes anförande sjöngs två unisona psalmer; ”Gud är trofast” och ”Hur ljuvligt namnet Jesus är”.

Vox Humana

Kören fortsatte med ”Att möta sin vän om morgonen”. Den presenterades av Inga-Lill Gradin. Därefter sjöng kören ”Kom lova vår Gud”. Den presenterades av Ragnhild Lundqvist. Sedan blev det dags för två psalmer som alla fick sjunga med i. ”Nattens skuggor sakta viker” och ”Tänk när jag får möta Jesus”. Cecilia pålyste kommande samlingar och bad för böneämnen, veckans väg, veckans by i D7-området och veckans församling i Nordmalings kommun. Alla bad ”Fader vår”. Gun Hansson presenterade nästa psalm som var ”Bred dina vida vingar” och Helen Hörnlund presenterade sista psalmen; ”Bliv kvar hos mig”. Till avslutning sjöngs ”Välsignelsen”. Sonja Eriksson som var inbjudare hade dukat upp fikabordet och fikagemenskapen delades runt de ovala borden.