Ekumeniska veckan Bibelstudium i Hörnsjö missionskyrka

Bibelstudium hölls i år på fem platser. Kristina Eriksson besökte Mjösjöby pingstkyrka. Per-Gunnar Israelsson besökte Nyåkers EFS och kyrka. Elisabet Jonsson var hemma hos Ulla Johansson i Öre och Mattias Korswing var i Catharinakapellet. Till Hörnsjö kom Mikael Örnberg. Utgångspunkten för alla bibelstudier var ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv”.

Som inledning sjöngs psalmen ”Omkring ditt ord o Jesus”

Han började med att sammanfatta sina tankar tematiskt. Uthållighet att göra det som är rätt. När Jesus i Matteus 24 talar om sin ankomst, så står det att: En tjänare tänker så här; att min Herre dröjer och så gör han ont mot sina medsyskon. Han avvek från det förtroende som han hade lovat. Matteus 24:3 Här sitter lärjungarna på Oljeberget och säger: När ska detta ske och vad blir tecknet för din återkomst och den här tidsålderns slut? Jesus säger: Se till att ingen bedrar er. vers 11-12 Kärleken ska kallna, var? Relationen till Gud och relationen till medmänniskan. De hör ihop. Lukas 10:27 texten för den här veckan. Sammanhanget är i den ”barmhärtige samariten”. ”Du ska älska Herren din Gud…” Varför ska jag älska Gud? Hur älskar jag Gud? Missar jag livets mening om jag inte förstår de här två föresatserna? Viljeinriktningen är ganska tydlig, Att älska Gud är en slags grundton för om jag möter kristen med det här perspektivet. Man känner samhörigheten direkt. Det finns en bekräftelse att man lever livet med Gud. Hjärtat vet vi var det är, men var bor själen, förståndet och kraften. De bor nånstans inom oss. Det är bara i den kristna tron som Gud har böjt sig ner. Alla andra religioner handlar om blind lydnad, att underordna sig. De flesta misstagen görs i rädsla. Har vi gjort något misstag i kärlek? Jesus som förebild, att älska Gud och sina medmänniskor. Är kärleken en prestation? Nej det är en relation. Är livet bara en parentes mellan två innerligheter. När man föds och sen dör man och så lever du däremellan och sen är det inget mer. Kristna tron talar om ett mål och en mening med våra liv att vi ska älska Gud och varandra, Uppenbarelseboken 5:11-13, 7:9-12 Han har inte lämnat ifrån sig makten, Det är han som ska segra. Vi behöver inte känna rädsla och fruktan utan vi vet vem han är. Romarbrevet 5:8-11, 8:1-2 Gud har skapat oss för att leva i hans gemenskap och när du föddes hade du de förutsättningarna. Gud är min Far och genom tron har jag fått bli hans barn. Efesierbrevet 2:4-10 Vi har fått ta emot frälsningens gåva från Gud. Nåden väger mera än all min uselhet. Frälsningens gåva som förvandlar. Den borde göra något med oss att vi blir mer lik Jesus. Vi får springa rakt upp till Gud och få tröst och vara hos Gud. Hjärtat väger runt 250.350 gram. Vad rymmer hjärtat? En motor. Längsta halvmetern mellan hjärnan och hjärtat. Matteus 15:17-20 svek, lögn och falskhet bakom fina fasader. När man kommer till Gud förlorar man hjärtat för att vinna det. Den gudomliga matematiken. Genom att ge så får jag. Det finns möjlighet. I Psaltaren 73:21 står det att han blev förbittrad i sitt hjärta. Ibland har man mött människor och undrat om den ska komma till pärleporten. Psaltaren 12:2-3. Ordspråksboken 10:8. Hjärtat är inte obotligt ond, det kan förändras. Ordspråksboken 3:1-12 Hur gör man för att bevara sitt hjärta rent? Det är att ha det helt. Ett rent hjärta, att det inte kommer in något som splittrar utan hålls helt. Ett helt hjärta i relation med Gud. Ska vi bevara våra hjärtan rena så är Guds ord en hjälp för oss. Vad odlar vi i hjärtat? Den som drivs av Guds Ande är Guds barn. Luktar det gott om mig? Märks det på något sätt vad som odlas i hjärtat? Det är viktigt att Kristus får bo i våra hjärtan. Mitt sätt att älska Gud visar jag genom hur jag behandlar mina medmänniskor. Försök att söka tillfällen att prata naturligt med sina barn och barnbarn. Lära dem att det finns en väga att vandra, Den tro jag har är ”hällfast” (liknelsen om att bygga på klippan). Jag har en tro när stormen kommer in i mitt liv. En långtro, att få vandra med Gud i lång tid. Aposteln Johannes predikade, ”Älska varandra” Det var budskapet! 1 Johannes brev 3:11-17. Vi behöver uthållighet att bevara Gud i hjärtat. Matteus 25:33, 37. Det finns fårmänniskor och getmännniskor. Får jag vara med? Jett jag vara med? Jag försöker älska Gud men vi får ha den helige Ande till hjälp. När vi ser någon som har det jobbigt får vi be: Hjälp dem med den helige Ande. Ge dem kraft. 1 Johannes brev 4:7-21 Fortsätt med långtro, bevara hjärtat helt och rent.

Bibelstudiet avslutade med förbön för var och en. Sedan sjöngs psalmen ”Min Gud när jag betänker”. Gemenskapen fortsatte runt fikabordet.