Ekumeniska veckan: Lördag eftermiddag

Årets gäst är Magnus Persson, Malmö. Han är riksinspiratör inom EFS och har bl.a. skrivit en bok om helkyrklighet.

Han började med att läsa Psaltaren 36:9-10. Vilka rikedomar det finns i Guds hus. Även om de inte tillhör mig kan jag bli välsignad. Helkyrklighet, tillsammans med alla församlingarna ska vi få upptäcka höjden bredden djupet och längden och förstå att Gud är större och kan göra mer än vad vi kan tänka eller väga. Gud ska bli större, kyrkan rymligare och vi ska få smaka av hans rika nåd. Han ställde frågan om någon släktforskat? Att upptäcka sina rötter, sitt sammanhang. Vem är jag och var kommer jag ifrån? Släktforska i Guds rike.

Som kristna hör vi ihop med Guds folk. Guds eget förbundsfolk. Vi är ett litet land i Norden. Svenska kyrkan har aldrig varit riktigt svensk. Missionärer har kommit från öst, väst och syd. Vi tillhör Guds rike. Bröder och systrar som vi inte känner får vi känna syskonskap med. Andligt släktkalas i Nordmaling när vi möts i kyrkan. Både hjärtat och huvudet behöver vara med, Be och arbeta, lära den nya generationen, ta med sin kropp till kyrkan, med sin kropp dela bröd och vin, med sin kropp låta Guds ord gå in. Låt oss ha en helhetssyn där huvud och hjärta är med. Gud har skapat oss som människor.

Det handlar inte om att fly från det mänskliga utan att fullt ut våga att bli människa. Kunde Gud använda Abraham, Isak och Jakob kan han använda oss med. Vi måste tala sant om Guds möjligheter att förvandla och förnya. Vi måste tala om lidande men vi måste också tala om helande, när man förlorar allt och om när Jesus kommer in och upprättar och ger hundrafalt tillbaka. Ibland blir man så trött när det är lite för glatt, lite för uppåt, och man tycker det är skönt att sitta i en cirkel där man är två eller tre och han är mitt ibland dem. Vi måste betona förlåtelsens fullbordade faktum. Skulden är lagd på Jesus Kristus. Han lade det på sina axlar. Vi är förlåtna i Jesu Kristi namn. Vi umgås nästan med våra skulder och våra dåliga samveten, vi umgås ansikte mot ansikte med han som har tagit våran synd. Ibland vill vi städa upp innan städet ska komma. Vi vill fixa våra sopor innan Han som har köpt våra sopor. Priset är betalt, All synd har han köpt. Allt det jag har läggs på Jesus och allt det han är läggs på mig. Gång på gång, söndag efter söndag, i radio och tv, olika traktater. Dina synder är dig förlåtna. Det räcker att som rövaren på korset säga, tänk på mig när du kommer till ditt rike. Redan idag ska du vara med mig i mitt rike. Inga bekännelser som börjar med jag inför tronen kommer att godkännas. Mannen i törnekronan på korset sa att jag kunde komma. Det beror inte på hur stor min tro är. Tänk på mig! Den frälsningsbön som Jesus accepterar. Det är det dyrbaraste som finns. Det kostade nämligen himmelens Gud allt. men för oss kostar det ingenting. Gratis, det är nåd! Den som sagt ja till Kristus är en ny skapelse. Det gamla är förgånget, något nytt har kommit. Det händer något i mitt hjärta. Jesus säger att den som tror på mig skall leva om han än dör.

Några ord av Tomas Sjödin:

Det kallar jag för helkyrklighet.

i första artikeln får vi förundran. I andra artikeln får vi förväntan om försoning och i tredje får vi förankring.

Efter seminariet serverades morotssoppa med smörgås och kaka.