Ekumeniska veckan: Kvällsgudstjänst lördag

Lördagskvällens gudstjänst hölls i Pingstkyrkan Nordmaling. Gudstjänsten inleddes med sången ”Jag vill ge dig o Herre min lovsång”. Alexander Gullersbo och Jessie Strömberg med vänner ledde sången. Sedan sjöng de ”Vår Gud”. Mattias Korswing som var mötesledare talade om de förväntningar vi har för morgondagens gudstjänst när vi alla får fira mässa tillsammans. Därefter sjöngs ”Kom du helige” och ”Än en gång”.

Magnus Persson som är årets talare på ekumeniska veckan utgick i sin predikan från Efesierbrevet 3:18-21. Han inledde med kören ”Jesu kärlek är så underbar… Så hög, jag kan ej gå över den, så djup, jag kan ej under den, så vid, jag kan ej gå ut ur den, kärlek så underbar”. Tillsammans med alla heliga ska vi förstå höjden, djupet, bredden och längden. I den här kyrkan finns en höjd. Det finns också ett djup, källargrund. Det första man gör när man ska bygga högt är att ha en bra grund på djupet. Det måste också finnas en bredd och en längd för att alla ska rymmas. Vi måste reflektera över det som Kristi kropp. Höjden av Guds härlighet, djupet av Guds barmhärtighet, bredden av Guds mångfald och längden av Guds kärlek. Ibland finns det höjd men det saknas djup. Och ibland finns det djup och det är så djupt att man saknar dagens ljus. Ibland har man bredden men resten saknas så att man kan nå ut och nå längre. När Jesus var på förklaringsberget, Jesus var med, han visade uppåt och neråt, han visade en bredd och en längd. Jag lyfter mina ögon upp till bergen, varifrån skall hjälpen komma? När Jesus lärde oss be: Vår Fader du som är i himlen… I nattvarden säger prästen ”Upplyft era hjärtan till Gud”. Jesus tar oss med och vandrar upp på höjderna. Jesaja 55:9 Som himlen är högre än jorden, så är också mina vägar högre än era vägar . Guds ord står alltid fast. Guds ord är levande och verksamt. Guds ord är högre än våra tankar. Tillvaro, Vad är jag till för? Var hittar jag en plats där jag finner att här ska jag va till, för jag har funnit varför jag är till. Du är till för tillbedjan, Lovsång kan vara att upprepa samma ord 27000 gånger, lovsång kan vara att plantera blommor, lovsång kan vara att bruka jord, lovsång kan vara att använda sin kropp för att ära sin Gud, lovsång kan vara att sköta sitt jobb, att fostra sina barn. Lovsång kan vara att hantera ett instrument. Allt gör vi för att ära vår Gud. 1 Kor 10:31 Om ni äter eller dricker eller vad ni än gör, så gör allt till Guds ära. Vi kommer inför ditt ansikte i tillbedjan. Tillbedjan på höjden går som en röd tråd genom evangelierna. Välsignad vare han som kommer i Herrens namn, Hosianna i höjden, Åra åt Gud i höjden och frid på jorden bland människor som han älskar. Den som upphöjer sig skall bli förödmjukad och den som ödmjukar sig skall bli upphöjd. Höjden – Paulus sammanfattar: Om vi har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan. Vi behöver vara himmelstillvända. Vi tillber en Gud som tronar i höjden. Jag är det levande brödet som kommit ner ifrån höjden. Höjden av Guds värme men djupet av mänsklig skörhet och Guds barmhärtighet. När Jesus kom ner från berget möttes han av en stor skara och en man ropade; Mästare, mästare hjälp min son. Han är mitt enda barn och han är fallandesjuk. Jesus säger ”För hit honom”. Jesus är på höjden men han lyssnar på dem som är i djupet och söker hjälp. Finns det kyrkor där man får vara med, de som är nere i djupet. Jesus är också i djupet. Han föddes i ett stall. ”Det finns djup i Herrens godhet”. Ibland ser vi inte Gud för vi tittar bort. Var är Gud? Hos Jesus får vi vara människa 100 %. Jesus var 100 % människa och 100 % Gud. Han har ångest och sömnlösa nätter precis som vi. Psaltaren 139:8-10 Stiger jag upp till himmelen så är du där. Bäddar jag åt dig i dödsriket så är du där… När jag vandrar genom dödsskuggans dal så vandrar du med mig.

Magnus Persson

Efter Magnus predikan sjöng lovsångsgruppen ”Jag vet vilka tankar jag har för er”, ”O prisa högt” och ”Du är helig, helig”. Möjlighet fanns till förbön med förebedjare.