Ekumenisk korsvandring

I ett småregnigt väder samlades 24 personer från alla kyrkor till korsvandring som utgick från Pingstkyrkan. Vi började att sjunga ”För att du inte tog det gudomliga” Detta år läses texterna från Matteus evangelium. Här lästes från Matteus 26:1-16. Alla turades om att läsa och att bära korset.

Utanför Pingstkyrkan
Vandringen börjar.

Vandringen gick till nästa station mellan Drottninggatan och Riddargatan. Där lästes Matteus 26:17-46

Vid tredje stationen vid busskuren fortsatte läsningen från Matteus 26:47-56. Sången ”Än en gång” sjöngs gemensamt.

Vandringen fortsatte till Hantverkargatans avtagsväg. Där lästes från Matteus 26:57-75 Sången ”Herre till dig får jag komma” sjöngs.

Med korset i täten gick färden vidare till trottoaren utanför Coop. Där började vi med att sjunga ”Jesus för världen”. Matteus 27:1-31 lästes.

Innan färden fortsatte sjöngs psalmen ”Gud i dina händer”.

Sista sträckan påbörjades och korset restes utanför Nordmalings kyrka. Bibeltexter lästes från Matteus 27:32-66. Denna text delades upp i två delar och psalmen ”Skåda, skåda nu här alla”.

Korset sätts i samma grop som julgranen brukar stå i.

Vi avslutade korsvandringen genom att be ”Vår Fader” och sjunga ”Välsignelsen”.