Ungdom & tonår

Ungdomsträffar

I nuläget har vi inga tonårsträffar i Johanneskyrkan Boden.

Där barn och unga växer i gemenskap med varandra och Jesus

Equmenias organisation

Equmenia är en kristen barn- och ungdomsorganisation med cirka 350 lokalföreningar runt om i landet. Eftersom Equmenia är Equmeniakyrkans barn- och ungdomsverksamhet sker oftast den lokala föreningens arbete i relation till en församling. Det är cirka 30 000 aktiva ledare och deltagare i Equmenias föreningar.

Equmenia är fristående från, men med nära koppling till Equmeniakyrkan. I kyrkans stadgar står det att man anförtror sin barn- och ungdomsverksamhet till Equmenia.

Separat barn- och ungdomsorganisation inom kyrkan

Det beror framförallt på två saker:
– Möjligheten att vara fullvärdig medlem utan att vara bekännande kristen
– Enklare att utöva inflytande i ett mindre sammanhang.

På liknande sätt ser det ut i de lokala sammanhangen. Detta hindrar dock inte en nära samverkan mellan församling och förening. Tvärtom så utmanar det till att arbeta medvetet med att fördjupa relationerna.

Vi tror på kraften i unga människor och vill ta vara på den. Vi erbjuder en varm och trygg miljö där alla barn kan få vara sig själva och känna sig som hemma.  Vår verksamhet sker på kristen grund. Jesus står alltid på barnens sida – det vill vi också göra.

Vi består av cirka 350 lokala föreningar med runt 15 000 medlemmar på olika platser i Sverige. Där möts varje vecka barn och unga i en mängd olika aktiviteter för att träffa kompisar, lära sig saker och växa som människor.

På hösten varje år samlas ombud från Equmenias lokala föreningar till Riksstämman, Equmenias högsta beslutande organ. Riksstämman utser en styrelse och beslutar vad Equmenia som organisation skall jobba med under året som kommer.

Equmenia – Där barn och unga växer i gemenskap med varandra och Jesus. Det är Equmenias vision och allt vi gör handlar om det. På tusen olika sätt.

Vi vill skapa en meningsfull vardag för barn och unga där de får växa och hitta sin väg i tro och liv. Som medlem i Equmenia behöver man inte ha en tro men i Equmenias verksamhet får man höra om den kristna tron och om en Gud som älskar alla människor.

• Inkludering – Vi ser till alla människors lika värde och uppmärksammar och stöttar barn och unga i att ta vara på sin potential genom delaktighet och engagemang.
  • Växande – Vi utrustar barn och unga för att möta livet och hjälper dem att växa till ande, kropp och själ, finna meningsfullhet och göra medvetna val.
  • Livshopp – Vi erbjuder en varm och inkluderande gemenskap där vi delar livet och erfarenheter, och där alla är välkomna.
  • Delaktighet – Vi ger möjlighet att erfara Guds närhet, kärlek och godhet och ger på ett respektfullt sätt utrymme att forma sin väg i tro och liv.