Lite från sista gudstjänsten i Bortans Missionhus

Denna text publicerades första gången den 15 april, 2018. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Följande artikel var publicerad i Arvika Nyheter 20180413.

Missionshuset i Bortan byggdes på initiativ av läraren Anders Sundberg 1868, för 150 år sedan. När huset uppfördes fanns ett visst motstånd mot bygget i bygden. Det har sedan byggts om vid ett flertal tillfällen, nuvarande utformning fick huset i början av 1900 talet. Vidare berättade Torsten Nilsson om ”sitt barndoms missionshus”, och en omfattande verksamhet. Han beskrev också några händelser från den långa period som församlingen funnits i Bortan. Många av dåtidens kända talare har medverkat vid olika evenemang, bland annat Johan Utter (på sin tid en kändis). Han nämnde vidare att det nog inte finns en enda ”infödd Bortanbo” som inte någon gång varit inne i Missionshuset. Det har förutom gudstjänster, möten och missionsauktioner också bedrivits omfattande söndagsskoleverksamhet under bland annat Carl-Evert Cajderts ledning. Arbetet med juniorgrupper har också varit omfattande under åren. Här har Per-Olov Danielsson varit en av de drivande personerna.
Equmeniakyrkan i Gunnarskog har under senare år koncentrerat verksamheten till sin lokal i Tvärud och avvecklat flera av de mindre missionshusen i Gunnarskog. Nu finns förutom kyrkan i Tvärud bara Årbottens missionshus kvar, där Equmenia (tidigare SMU) bedriver ett stort scoutarbete.

Medverkade på avslutningsgudstjänsten gjorde Eddy Alexandersson och Torsten Nilsson.  Familjen Arvidsson, bestående av Elisabeth, Ola, Angelica och Veronica bidrog med sång och musik. Deras sånger uppskattades av besökarna och det blev många applåder. Efter predikan spelade Kajs-Marie Årlen och Ola Arvidsson ett musikstycke. Som avslutning på gudstjänsten bars korset symboliskt ut av Ola Arvidsson för att markera att missionshuset i Bortan inte längre är en kyrkolokal. Efteråt bjöds på kaffe och smörgås. Det var intressant att se hur det fullsatta missionshuset (drygt 60 personer) omvandlades till serveringslokal och besökarna hittade fikaplatser på bänkar, vid pianot och orgeln och alla andra tomma ytor i lokalen. Det blev en gemytlig stämning kring fikat i Bortans missionshus  och en epok var härmed avslutad.

Och här kommer några bilder…..

DSC03898DSC03900

DSC03890 (2)