Riksspelman på nyckelharpa besöker Equmeniakyrkan

Denna text publicerades första gången den 29 november, 2018. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Söndagen den 11 november gästades Equmeniakyrkan i Gunnarskog av Daniel Höglund-Werngren. Daniel är väl mest känd som grundare av bland annat dataföretaget Hög-Data och som entreprenör inom IT-branschen i Arvika och Värmland. Numera är han bosatt i Frankrike. På söndagskvällen var det en helt annan sida vi fick se, nu som riksspeleman på nyckelharpa. Daniel visade att han kan hantera sitt instrument väl och förtjänar utmärkelsen, men han spelade även fiol och säckpipa. Kvällen började med Hök Pers vals och fortsatte sedan med Beethoven, Ödetorpsvalsen och På Stormyran. Alla var komponerade av Erik Sahlström. Sahlström var en person som under 60- och 70-talen betydde mycket för utvecklingen av nyckelharpan till det instrument det är i dag. Nyckelharpan är annars ett instrument som funnits sedan 1200-talet.  Daniel varvade sedan sitt musicerande med anekdoter kopplade till livet som speleman. Under några av låtarna hade han hjälp av Cajs-Mari Årlén och ”Farfars Fioler” som för kvällen bestod av Anders, Tobias och Saga Cajdert.  Publiken fick lyssna till låtar som Fanteladda, Abborrsjövalsen, Ägarskiftet och Lavage. De två sistnämnda komponerade av Daniel hemma i Frankrike. Han avslutade kvällen med att spela säckpipa till församlingssången     ”Som en härlig guddomskälla”. Musiken uppskattades av åhörarna och det blev många tacksamma applåder under kvällen.

( Artikel inskickad till AN men ej publicerad 2081129)

Daniel med sin nyckelharpa
Säckpipa låter bättre än man kan tro.

Daniel och "Farfars fioler"
Daniel och ”Farfars fioler”