Missionsgudstjänst 12 januari 2014

Söndagen efter trettondagen hölls missionsgudstjänst…

Denna text publicerades första gången den 29 maj, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Söndagen efter trettondagen hölls missionsgudstjänst. Temat för årets insamling var ”Hoppets tid”. Else Hörnsten-Flogér var mötesledare och läste dagens psaltarpsalm till inledning samt diktläsning. Gunborg Hörnström sjöng några sånger till sitt gitarrackompanjemang bl.a. om det gamla bönehuset och tempelbygget. Pastor Ingvar Holmquist från Vännäs tog oss med på en resa genom olika missionsländer där missionen startade och där Equmeniakyrkan har sitt arbete idag. Han utgick från missionsbefallningen, där det finns inga budgetkalkyler och men.  Jesus kallar oss att gå ut och göra alla folk till lärjungar. Genom bön och frimodighet får vi gå vidare. Han visade också på olika sätt som missionen når ut genom bibelballonger och tekniska chip som kan kopplad till dator eller telefon och rymmer hela bibeln. Vi fick även en hälsning från Bertil Svensson, internationell koordinator i equmeniakyrkan. Gudstjänsten avslutades med välsignelsen för att sedan övergå till kyrkkaffe.