Ingvar Nilsson-afton med Fredrika kyrkokör 27 april 2014

Denna text publicerades första gången den 24 juli, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

En annan vinkel på kyrkokören från Fredrika
Sven-Erik N, Mats Nygård och Jerker Persson

En solig vårsöndag i slutet av april när blåsippan och tussilago blommade som bäst kom Fredrika kyrkokör till Missionskyrkan i Hörnsjö. Med Ingrid Löfdahl som pianist och sångledare framförde de ett sångprogram med sånger som Ingvar Nilsson skrivit och tonsatt. Ingvar Nilsson var född i Långbäcken utanför Fredrika och var 70 år när han slutade sitt liv år 2000. Sångerna varvade med berättelser från hans bok ”Öronmärkt” som lästes av några körmedlemmar. Där berättas det att han som ung var intresserad av teater men så småningom tröttnade på underhållning och krogliv. Efter många år som bönebarn där en kvinna lovat att be för honom 3 ggr/dag blev han en kristen. Sedan han blev kristen har han skrivit många sånger varav 12 sånger framfördes i kör, soloverser, duetter mm. Kvällen avslutades med fika.

Matilda Terleskog, Katarina Sundin och Ingrid Hägglund