Ekumeniska veckan i Nordmaling med avslutning 8 februari 2015

Denna text publicerades första gången den 27 juli, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Ekumeniska böneveckan inleddes med bibelstudium i Hörnsjö, Norrfors, Nyåker, Levar och Öre där församlingarnas präster och pastorer medverkade. Maggans café i Levar EFS på fredagseftermiddagen. Där sjöng och spelade Corum Pastorum kända sånger från den kristna sångskatten. Fr.v. Urban Lundström, kantor, Larsa Rännar, kyrkoherde, Nils J Lundgren, komminister, Karin Gustafsson, kantor, Moa Beak, komminister, Gun Molander-Lindahl, Salem Mo, och Cecilia Strömberg från missionskyrkan.

Chorum Pastorum

Talare vid den ekumeniska möteshelgen var Owe Lindeskär, Torsvalla. Han talade om Jesu återkomst på samlingarna på fredag och lördag. Söndagens predikan berörde temat för den ekumeniska böneveckan: ”Ge mig något att dricka”.

Ett av de fina konstverken i Salem Mo, "Tavlan" är målade av Nils Forsberg.
Ett av de fina konstverken i Salem Mo, ”Tavlan” är målade av Nils Forsberg.
Ove Lindeskär

Lördagens bibelstudium och gudstjänst hölls i pingstkyrkan, Nordmaling. Mellan bibelstudiet och mötet serverades en smakfull soppa med smörgås. Vid gudstjänsten sjöng gitarrcirkeln under Sven-Erik Nygårds ledning. Här på bilden syns inte hela gruppen, i gruppen fanns både dragspel, bas och flera gitarrer.

Gitarrcirkeln i pingstkyrkan

Avslutningen hölls i Svenska kyrkan, Nordmaling. Moa Beak var liturg och mötesledare. Där sjöng kören ”Salig blandning” med förstärkning av ”Vox Humana” under Karin Gustafssons ledning. Musiker var förutom Karin på pianot, Urban Lundström, gitarr och Elisabet Sjölund, bas. Vid gudstjänsten firades även Herrens heliga nattvard vid tre olika stationer och en station där förbön erbjöds.

Salig blandning med förstärkning från Vox Humana

Efter alla gudstjänster har fikaservering varit en viktig detalj då människor från de olika församlingarna och från andra orter fick tillfälle att dela gemenskap och goda samtal.