Kallelse till pastor 31 mars 2015

Denna text publicerades första gången den 28 juli, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Mycket snöslask på vägarna gjorde det mer spännande för mötesbesökarna att ta sig fram till missionskyrkan på tisdagskvällen. Damerna stod som inbjudare och Else Hörnsten-Flogér var mötesledare. Hon läste bibeltexten för palmsöndagen om intåget till Jerusalem samt en dikt av Ylva Eggehorn, ”Det var en gång en åsna”. Hon läste även en betraktelse skriven av Britta Hermansson. Kvällens gäst var Gustav Gillsjö, Sundbyberg som går andra året på Teologiska Högskolan i Stockholm. Gustav berättade om hans resa från gymnasiet via musikutbildning som var hans största intresse till att gå pastorsutbildningen på THS. Gustav som härstammar från Småland ville gå musikutbildning i Göteborg men kom in i Stockholm istället. Där fick han erbjudande att besöka ”kallelse till tjänst-dagar” och efter det påbörjades pastorsutbildningen. Jesus som var kung använde en åsna, ett litet djur men fick ändå var med när Jesus red in i Jerusalem. På samma sätt får vi också följa Jesus kallelse oavsett hur lite vi kan.

Gustav Gillsjö