Missionsgudstjänst – Årets första gudstjänst.

På snöiga vägar och flingor i luften hölls årets första gudstjänst på söndag, dagen efter nyårsdagen. Gudstjänsten började med lite jul och då en av våra mindre sjungna psalmer, ”Det folk som vandrar i mörkret”. Cecilia Strömberg som var mötesledare sjöng ”Julen med sin glada sång”. Hon läste dagens episteltext från Romarbrevet 12:1-2 och Psaltaren 84:2-5. Efter ytterligare en julpsalm ”Vid Betlehem en vinternatt” läste Cecilia det missionsbrev som Gerard Willemsen på Equmeniakyrkan skickat ut. Det utgick från psalmen som skrevs av en kongoles, ”Se jag vill bära ditt budskap”. som sedan sjöngs. I brevet beskrivs de missionsprojekt som bedrivs just nu.

Birgitta Lanhede

Birgitta Lanhede var dagens talare och läste från Hebr 1:14. Vi har ett uppdrag. Änglarna vill hjälpa oss. Hon berättade om en legend om Jesus himmelsfärd där det bl.a. stod: där frågan kom om Jesus hade någon annan plan. Om den planen misslyckas så har jag ingen annan plan. Gud har talat så påtagligt. Vem kommer att kunna svara ja om inte jag lyder min kallelse. Missionsbefallningen som Jesus gav de första kristna. De förstod uppdraget att gå ut. Evangelisterna återberättar på olika sätt men kontentan är detsamma. Matteus, Gud har gett befallningen, döpa i treenigheten som är Gud, undervisa och lära dom allt. Markus, låg till bords gå ut och berätta för att berätta om mig. Lukas, vi var de första som fick lära känna honom, de fick ett uppdrag att gå, Johannes, Frid vare med er. Ta emot helig Ande som ska hjälpa er. Gå ut! Apostlagärningarna, en gång till. Gud bestämmer när det är dags att återupprätta jorden. Alla evangelier talar om mission. Arbeta med försoning mellan människor. Magnus Lindeman säger: Vi är sända, vi ska göra alla folk till lärjungar, rotade i Guds kärlek till oss, Birgitta hade läst en bok: ”Väckelsen i Bhojpuri. Där talas om vad är målet med evangelisation? Gör jag rätt eller blir jag en stötesten. 30 % hade börjat följa Jesus. De började med undervisning, utbildade vanliga Jesu lärjungar som på sin fritid evangeliserade, de var ej anställda. Tron fördjupades när de var tillsammans. De hade bönedagar och bönenätter. De bar ut vittnesbördet till släkt och vänner. De fick undervisning en halv dag och sedan ut. De kan bli ledare, inget toppstyrt arbete. De förvandlar utmaningar till möjligheter. Går ut i samhället där de är. De får vara dörröppnare till sin familj och sedan ut i samhället. Ser livet i deras synvinkel för att nå dit. I Sverige är det många som inte planerar för att gå till kyrkan. De planerar för att gå på fotbollsmatch, vara med familjen osv. Äkta kärlek tar sig uttryck i handlingar. I Indien får de hjälp med sjukvård, mat osv. I Sverige kan vi hjälpa varann och sopa av bron t.ex. Sedan kan vi ev. kunna berätta om Jesus. Evangelisation börjar med engagemang och att sedan undervisa. Vi ska gå till platser där människorna finns och inte vänta att de ska komma till oss. Vi behöver fortplanta oss. Kontakt med människor och göra något enkelt. Arbetet ska vara enkelt. Det här kan också jag göra. Jesus gav fullmakten direkt. Jesus stoppar oss inte. En lärjunge måste lära sig att lyssna på Jesus. Vi vet inte i förväg vem som tar emot den goda nyheten. En ledare är en lärjunge som lär sig hela livet. Man ska inte sätta sig själv i centrum, Man kan inte lyda allt som står i bibeln, Vi behöver en ny vision att nå ut till människor. Gud kan verka var som helst, ge evigt liv till de som tror på honom. Vem kan jag undervisa?

Efter predikan sjöng Cecilia sången ”Gå”. Därefter blev det möjlighet till bön för våra böneämnen. Gudstjänsten avslutades med psalmen ”Tänk vilken underbar nåd av Gud” och välsignelsen.