Kärlekstema

Kvällens missionsafton hölls på fettisdagen. Den inleddes med psalmen ”Jesus för världen”. Cecilia Strömberg läste fastlagssöndagens psaltarpsalm, 86:5-11. Per-Martin Jonasson, Norum var kvällens gäst och han började med två sånger till sitt eget gitarrackompanjemang; ”I folkviseton” och ”En enkel sång om frihet”. Han hade även med sig pianisten Anders Hägglund Umeå. De sjöng och spelade tillsammans ”Om himlen ofta dina tankar drömma” skriven av Jean Sibelius. De fortsatte med ”O salighet, o gåtfullhet” och ”Det finns djup i Herrens godhet”.

Per-Martin Jonasson och Anders Hägglund

Per-Martin läste från Markus 10:32-45, söndagens evangelietext. Jesus var ju Guds son så han visste det förmodligen redan när han föddes. Gud Fadern hade planerat frälsningshistorien innan världens skapelse, innan tiden började. Så därför kan vi förstå varför Jesus föddes i Betlehem just vid den här tiden. Romarna hade tagit herraväldet över södra Europa, Mellanöstern och norra Afrika. De byggde vägar, man hade ett kommunikationssystem som fungerade. När den unga kristna församlingen bildades använde de dessa vägar så att Guds ord spred sig i hela området. På ett par 100 år hade kristendomen växt mycket. När tiden var inne föddes Jesus i ett litet stall. Varför? Ett skott ifrån Davids rot, någon som skulle överta Davids tron. Jesus växte ju upp i Nasaret men föddes i Betlehem. Folk sa: Kan det vara Messias? Vi som läser bibeln idag vet att han föddes i Betlehem men växte upp i Nasaret. Allt var planerat. Enligt traditionen skulle man släppa en fånge loss. De religiösa ledarna hade uppviglat folket att rösta på Barabbas att han skulle släppas. De skulle döma honom till döden, göra narr av honom, spotta på honom, prygla honom och döda honom. Jesus visste att det skulle ske. Jesus hade kunnat smita iväg men det var inte Guds plan. Jesus ber i Getsemane: Låt den här kalken gå ifrån mig. Han avslutade bönen: Ske inte min vilja utan din. Han gick den svåra vägen, kärlekens väg. Den gudomliga kärleken, kärleken mellan oss människor, Kärleken till skapelsen det som vi ska vårda, kärleken till församlingen. Kärleken omfattar så mycket. Så därför uppmanad Per-Martin att vi ska fortsätta att gå kärlekens väg tillsammans med Jesus vår frälsare, med många andra som gått före oss och sådana som går efter oss och följer oss. Gå kärlekens väg och berätta om den.

Efter predikan sjöng Per-Martin ”Kärlekens lov” och ”Han vederkvicker min själ”. Sedan sjöngs psalmen ”Blott en dag”. Per-Martin fortsatte med ”Jesus kär, var mig mär” och ”Ögonblicket och evigheten”. Mötet avslutades med bön och psalmen ”Öppna mig för din kärlek”.

Gemenskapen fortsatte sedan vid fikabordet där det serverades hembakade semlor och kaka.

Semlor.