Markus runt på 90-dagar

Denna text publicerades första gången den 28 augusti, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Phileas Fog i Jules Vernes roman (1873) stressade jorden runt på 180 dagar. B&B står det nuförtiden utefter vägarna. Sömn och näring behövs för resan. Bön och bibelläsning, på samma sätt för oss.

I sommar har vi fått möta t ex Josef, Ester och Rut m f l från gamla testamentet. Det är fantastiska berättelser om hur Gud leder historien genom ett virrvarr av händelser, som först ser ut som obegripliga och hopplösa tillfälligheter, men till slut bildar ett mönster och vittnar om Guds återlösning av dig och mig genom Jesus Kristus. Vi vet inte heller hur våra egna livshändelser vävs in i Guds plan med oss, dig och mig här i Mariestad, men vi kan nicka bifall till sångstrofen om mannen vars hästar sprang bort i skogen ” you don´t know the end of the story…”

Bibelläsningen ger oss perspektivet, pekar på den ultimata verkligheten och hop-pet. Låter vi massmedia avgöra vår verklighet, så stängs himlen över våra huvu-den, hoppet försvinner och dagens kulturella materialism och relativism får övertaget. Praktiserar vi bönen, i ur och skur, oavsett vad, förblir relationen till Jesus levande.

Hösten 2017 bjuder Equmeniakyrkan in oss alla att delta i läsning av Markusevangeliet, ”Markus runt på 90 dagar”. Det blir daglig Bibelläsning med korta reflektioner och frågor framställda av 90 medarbetare, företrädesvis pastorer, som bjuder in oss till fördjupad förståelse av Bibeln och på tisdagar kl. 12.15 kan vi få hjälp med bönerutinen genom Tidegärdens struktur, Lilla salen i vår kyrka på Trädgårdsgatan. Välkomna med i den dagliga läsningen och bönen utifrån Markusevangeliet, enskilt eller i grupp och kanske ses vi vid tidegärden på tisdagar.

Hjärtlig hälsning från oss i styrelsen genom, Magnus Landgren