Välkommen Mattias!

Denna text publicerades första gången den 1 september, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Här kommer en hälsning från Mattias, vår nye pastor som ska jobba med barn och ungdomar. Vi hälsar honom varmt välkommen till Equmenia och Equmeniakyrkan i Mariestad!

Mattias Engström heter jag och är nyanställd som pastor med barn och ungdomsansvar i Equmeniakyrkan Mariestad.

Det känns väldigt spännande att börja i den tjänsten, även om det är mycket som behöver komma på plats, både i mitt huvud och planeringsmässigt. Jag ser mest fram emot att få träffa barnen och ungdomarna, men också hela församlingen. Just nu kanske det tar lite längre tid än vanligt att hinna träffa er alla, men tids nog så!

Jag själv är en ganska aktiv person, som tycker om att träna och sporta, främst Beachvolleyboll. Jag leder också pass på gym där jag också uppskattar att få hjälpa andra att ta nya steg, precis som jag också får göra inom kyrkan.

Jag har också ett stort intresse för filosofi och teologi och ser det som en av mina kallelser att hjälpa ungdomar och kristna att förstå varför de tror, och att visa att den kristna tron håller för kritik. Jag spelar även en del TV-spel och tittar på hockey!

I övrigt så spenderar jag tiden med min fru, Johanna, som jobbar som optiker i Skövde, och mina två barn, som går i förskoleklass respektive åk 2.

Jag har hunnit med att arbeta med ungdomar på olika sätt inom kyrkan i snart 12 år och uppskattar främst undervisningen, den personliga kontakten och att se människor växa och få en egen tro och att få bli ledare på sitt sätt.

Det var något om mig. Ser så klart fram emot att möta er och få lära känna er bättre!

Allt gott!