Nu kan vi träffas och fira gudstjänst tillsammans

Efter en lång väntan öppnas nu möjligheten att få träffas fysiskt igen. Den 1 juni gick samhället in i det som Folkhälsomyndigheten definierar som nivå 3. Nivå 3 innebär för oss att vi antingen kan träffas upp till 50 st sittande personer inom- hus eller upp till 500 st sittande utomhus. Fortfarande ska vi hålla avstånd, men det blir ändå en stor skillnad jämfört med nu.

Utifrån detta har församlingens krigrupp – i samråd med Bäcken-kommittén – bestämt att vi tills vidare kommer fira våra gudstjänster utomhus på Bäcken. Fördelar med det är att vi slipper dela upp församlingen i två grupper och dessutom är utomhus en säkrare plats för att undvika smitta.

Beslutet gäller samtliga fyra gudstjänster i juni samt de två ekumeniska guds- tjänsterna 18 juli och 8 augusti. Första gudstjänsten blir därmed söndagen den 6 juni kl. 10.

Vi rekommenderar att man tar på sig ”kläder efter väder” då vi kommer vara på Bäcken oavsett väder. Man får gärna ta med eget kyrkfika för Bäcken har åtminstone inte öppet på förmiddagarna under juni månad.

Då många nu kommer ha möjlighet att ta del av gudstjänsterna på plats tänker vi att kamera- och redigeringsteamen kan få en välbehövlig ledighet. De har under lång tid kört hårt med ganska få personer. Det finns en fortsatt efterfrågan på gudstjänster på nätet, men vi tänker att vi återstartar detta tidigast den 22 augusti.

Arne Josefsson
Pastor & föreståndare