Vi söker pastor eller diakon för arbete med barn och ungdomar

Mariestad är en stad med cirka 25 000 invånare i Skaraborg, Västra Götaland. På grund av stora etableringar beräknas den växa till 40.000 invånare år 2040. Staden ligger vid Vänern. Med stolthet kallar vi vår stad ”Sjöstaden Mariestad – Vänerns pärla”.

Vi är ca 220 medlemmar i vår församling. Vi träffas i vår centralt belägna, nyrenoverade kyrka under vinterhalvåret, på sommaren flyttar mycket av verksamheten ut till vår fantastiska sommargård Bäcken. Som medarbetare hos oss har du möjlighet att lära känna 100-talet barn och ungdomar och ca 25 ideellt arbetande ledare.

Vår vision:
En öppen gemenskap med Jesus i centrum, för hela människan – hela livet.

Det här söker vi:
• Pastor eller diakon 50 – 75 % (omfattning kan diskuteras).
• Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse.
• Anställningsform: Tillsvidare – eller tidsbegränsad anställning enligt överenskommelse.

Det här är vi:
• Inom ramen för Equmenia finns söndagsklubb, scout, barnkör, träffar för barn åk 4 – åk 6 (Tweenies), tonårsarbete från åk 7 och uppåt (Thank God It´s Friday – TGIF, i samarbete med EFK-församlingen och dess ungdomsledare) mm.
• Vi erbjuder även konfirmationsundervisning.
• Församlingen arbetar med församlingsförnyelse inom Färdväg, har en bred generationsöverskridande gemenskap och har ett rikt musikliv.

Dina arbetsuppgifter:
• Din tid tillbringas framför allt i de olika barn-och ungdomsaktiviteterna, där du tillsammans med ledarna planerar arbetet och utifrån dina personliga egenskaper tar ansvar för olika delar.
• Du ansvarar för vissa andakter, gudstjänster och predikningar.
• Du deltar i personalens veckomöte och planering.
• Tillsammans med vår pastor arbetar du med konfirmationsundervisning.
• Du finns med i gudstjänstlivet och är en förebild för våra barn och ungdomar.

Meriterande:
• Att ha arbetat med barn och ungdomar inom föreningsliv eller församling

Sista ansökningsdag:
Ansök via e-post till arne.josefsson@equmeniakyrkan.nu, senast den 30 september 2023. Ansökningar prövas löpande.

Har du frågor eller funderingar, kontakta pastor & föreståndare Arne Josefson arne.josefsson@equmeniakyrkan.nu, tel. 070-671 53 21 eller ordförande Anna-Lena Quist mellasen6@gmail.com, tel. 070-508 18 70.

Vi ser fram emot din ansökan!!