Vi söker pastor och församlingsföreståndare

Mariestads equmeniaförsamling har visionen ”En öppen gemenskap med Jesus i centrum, för hela människan – hela livet”. Församlingen har ca 220 medlemmar, och vi träffas i vår centralt belägna, nyrenoverade kyrka under vinterhalvåret och på sommaren flyttar mycket av vår verksamhet ut till vår fantastiska sommargård Bäcken.

Mariestad är en stad med cirka 25 000 invånare i Skaraborg, Västra Götaland. Staden ligger vid Vänern. Med stolthet kallar vi vår stad ”Sjöstaden Mariestad – Vänerns pärla”. Kommunens vision är att staden ska växa till 40 000 invånare omkring år 2040.

Det här söker vi:

• Pastor och församlingsföreståndare 100 %.
  • Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse.
  • Anställningsform: Tillsvidare.

Det här är vi:

• Församlingen arbetar med församlingsförnyelse inom Färdväg, har en bred generationsöverskridande gemenskap och har ett rikt musikliv.
  • I vår kyrka samlas olika åldrar förutom till gudstjänst även till stickcafé, körövning, RPG-träffar, bönegrupper och mycket annat.
  • Inom ramen för Equmenia finns söndagsklubb, scout, barnkör, träffar för barn åk 4 – åk 6, tonårsarbete från åk 7 och uppåt (i samarbete med EFK-församlingen och dess ungdomsledare) mm.
  • Vi erbjuder även konfirmationsundervisning.
  • Församlingen har ett stort diakonalt och socialt arbete och ett gott samarbete med övriga kyrkor i staden inom både Kyrkornas second hand och Hela Människan Mariestad.
  • Du får en ungdomspastor som kollega och ni tillsammans arbetar med församlingens och Equmenias uppdrag.

Dina arbetsuppgifter:

• Som föreståndare kommer du, förutom sedvanliga pastorsuppgifter, att bli expeditionens sammanhållande funktion.
  • Du kommer tillsammans med vår ungdomspastor utgöra ett arbetslag som tillsammans med styrelse och övriga ledargrupper i församlingen arbetar vidare för en växande församling utifrån vår vision ”En öppen gemenskap med Jesus i centrum, för hela människan – hela livet”.

Förutsättningar:

• Vi söker dig som har genomfört pastorsutbildning och är ordinerad inom Equmeniakyrkan.
  • Vi ser gärna att du som söker tänker bosätta dig i Mariestad eller dess omedelbara närhet.

Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper och lämplighet

Vi tar emot ansökningar löpande så vänta inte, skicka in din ansökan redan idag!

Vi önskar din ansökan och CV, märkt ”Föreståndare”, till adressen: styrelsen@eqkm.se.

Har du frågor eller funderingar, kontakta ordförande Anna-Lena Quist mellasen6@gmail.com
tel. 070-508 18 70.

Vi ser fram emot din ansökan!!