Ekumeniska böneveckan i Nordmaling 23 febr. 2014

Nordmalings ekumeniska råd har under den gångna veckan anordnat den ekumeniska böneveckan.

Denna text publicerades första gången den 22 juli, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

CIMG4346.JPG-1

Talare: Hans Weichbrodt

Den startade med bibelstudium i Levar på tisdagskvällen och i Hörnsjö på torsdagskvällen. I ett snöigt Nordmaling hölls fredagsgudstjänsten i pingstkyrkan. Sven-Erik Nygård var mötesledare och pingstkören sjöng under Carina Johanssons ledning och Anne-Christine Örnbergs pianoackompanjemang. Daniel Karlsson, pastor i Salemkyrkan Mo predikade om ”Andens kraft och liv” och vilken betydelse den har i vårt kristna liv. Lördagens två samlingar hölls i Salemkyrkan, Mo med Hans Weichbrodt, Mölndal som talare. Bibelstudiet och kvällsmötet fortsatte i Andens tema. Hans Weichbrodt nämnde bl a att vi behöver inte frukta, för i bibeln finns ett ”frukta icke” för varje dag. Sarah Lindberg och Linda Karlsson ledde lovsången. Komminister Moa Beak och Daniel Karlsson var mötesledare. Soppa serverades mellan samlingarna. Söndagens gudstjänst hölls i Svenska kyrkan, Nordmaling i form av en söndagsmässa. Karin Gustafsson var kantor och ledde en sånggrupp som sjöng några lovsånger. Kyrkvärdarna Johan Hörnlund och Karin Wallin läste dagens texter. Nils J Lundgren, komminister, var mötesledare och liturg. Hans Weichbrodt predikade om Guds ord och vilken kraft det tillför våra liv. Representanter från de olika församlingarna bidrog som nattvardstjänare, bönetjänst mm. Gemenskapen fortsatte  runt fikaborden i Församlingsgården.