Tro och liv

Observera

Denna text publicerades första gången den 26 augusti, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Else Hörnsten-Flogér hälsade välkommen och inledde med orden från bergspredikan ”Sök först efter Guds rike”. Psalmen ”Herren vår Gud är en konung i makt och i ära” sjöngs. Cecilia Strömberg läste dagens psaltarpsalm samt sjöng sången ”Tro för livet”. Birgitta Lanhede som var dagens talare. Hon utgick från dagens evangelietext som lästes ifrån nu-bibelns översättning. Tro och liv hänger ihop. Vad kan vi se i vår spegelbild? Våra ansikten berättar en historia, kan vara sorg, besvikelse mm. När man lämnar spegeln glömmer man det vi sett. Yta och innehåll. I rangordning, i relationer, i kammaren. Jag är i alla fall bättre än de som står i gathörnen. I det tysta tjänar vi Gud. Guds fullkomliga lag för fria människor. Vi har fått möjlighet att leva ett heligt liv. Så lästes gammaltestamentliga texten från Jesaja. Är vi mer fixerade vid ceremonier och ritualer eller har vi en levande tro som bär oss. Gud vill att vi ska leva med honom och vara i tjänst för honom. Fariséerna kunde skrifterna men levde inte efter dem. Liknas vid de som kan sin bibel och inte tillåter förändra sitt liv. Vi får be om hjälp att våra handlingar stämmer med vår tro. Vår kärlek och relation med Jesus är viktigast. Hur är det med oss? Är jag en tjänare. De blomsterprydda bordens buketter fick följa med mötesbesökarna hem.