Besök från Hedlundakyrkan

Psalmen ”Blott en dag” fick inleda kvällens missionsafton. Cecilia Strömberg läste från 1 Johannes brev 4:16-21 samt från ”Daglig kraft” som publiceras på FB. Pastor Göran Waller Umeå var kvällens gäst och med sig hade han en grupp musiker och sångare.

Margareta Sandman, Inger Nilsson, Runar Eriksson, Göran Waller och Carl-Olof Holmström vid pianot.

Gruppen började med psalmen ”O sällhet stor”, därefter ”Pärleporten” och ”Ovan där”. Göran Waller gav därefter några funderingar om att tillståndet i världen inte är gott. Vi behöver kraft och hjälp för att kunna förändra. Han citerade den bibelvers som står längst fram i kyrkan. ”Evangelium är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror”, Rom 1:16. Vi får ha vår tacksamhet till Gud. Det finns många avgudar. En av dessa är guldkalven.

Guldkalven

Guldkalven som de gjorde och dansade kring i gamla testamentet. Alla dansar runt guldkalven. Man tänker inte att guldkalven ska se ut så här. Hur ska vi driva ut avgudarna? Du ska inga andra gudar hava jämte mig (första budordet). Vi kan köpa det vi tror kan tillfredsställa oss. Reklamen kan locka oss att köpa. Vår tro på Gud ger oss det vi behöver. Det finns många bilder på bilar i naturen. Vi blir lurade och bedragna. Vi kan sjunga oss in i Guds närhet och förhindra lockelsen. Gruppen fortsatte sedan med refrängen ”Tänk att jag tillhör Jesus” och Lapplisa sång ”Jag seglar fram på livets hav.”

Göran fortsatte med några fler tankar. Hur ska vi välkomna människor till församlingen. Vi är ofta dåliga på att välkomna till vår kyrka. I Romarbrevet 12 står det: ”Anpassa er inte efter denna världen…” Var frimodig. Läs ordet, be. Det är en Guds gåva till oss. Vi får be om befrielse från ondskans makter. Vårt liv, land, värld kan påverkas. Gud handlar med oss även om vi vänt honom ryggen. Gud finns där. Det är evangelium. Därefter sjöng gruppen ”Guds källa har vatten tillfyllest/källa så klar” Cecilia avslutade med bön, välsignelsen och psalmen ”Var ej bekymrad vad än som sker”. Kvällens inbjudare Sonja Eriksson, Hummelholm bjöd alla på fika.