Ekumenisk sommargudstjänst i juli

Denna text publicerades första gången den 1 augusti, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Ett 35-tal personer mötte upp till den ekumeniska sommargudstjänsten i Hörnsjö missionskyrka i sista söndagen i juli. Cecilia Strömberg var mötesledare och läste dagens psaltarpsalm och episteltext med rubriken ”Nådens gåvor”.

Kjell Tegnér

Dagens gästande talare Kjell Tegnér inledde med sin signaturmelodi ”Mitt hjärtas sång den tonar i mitt inre”. Hans tema för predikan var ”Finns det något hopp”? Utifrån en rad bibelord som han citerade kom svaret att vi har ett hopp att lita på i vår kristna tro. Att en dag få mötas i Guds himmel. Han sjöng flera sånger både till dragspel och gitarrackompanjemang. Gudstjänsten avslutades med bön samt en dikt av Atle Burman, ”Jag tänker på livet, det eviga livet”. Efter gudstjänsten samlades alla runt fikaborden där många från när och fjärran fika mötas. Gäster från olika delar i Sverige med Skåne i syd och Umeå i norr delade gemenskapen.