En hälsning från Martin Karlsson, vår pastor som nu är föräldraledig

Det fanns inte på min karta när jag gick på föräldraledighet tidigt i januari att vårt samhälle och stora delar av världen skulle befinna sig i den situation vi gör nu. Jag gissar att för de flesta av oss väcker Coronaviruset en mängd olika känslor. Vi kan känna oss rädda och oroliga både för vår egen hälsa och för dem vi älskar och bryr oss om. För många av oss är det också en utmaning att hantera känslan av oro inför att vårt samhälle förändras och begränsas.

Kanske kan det vara en hjälp just nu att påminna sig om lärjungarna och deras olika livssituationer. Många gånger i evangelierna uttrycker lärjungarna oro. Hela deras vardag har vänts upp och ned och det som de tidigare tog för givet gäller inte längre. I och med att de börjat följa Jesus har de fått uppleva att bli utstötta, att känna rädsla och känna oro inför morgondagen. Utöver detta lever de under ockupation. I takt med att resan med Jesus närmar sig hans död blir utmaningarna större och påfrestningarna för lärjungarna också.

Min poäng är denna, att den kristna tron inte föddes i en lugn och stillsam vardag. Tvärtom är det mitt i svårigheterna som Jesus vandrar. Kanske är det också därför som orden ”var inte rädda” återkommer gång på gång. De orden är skrivna till oss också.

Var inte rädd. Det betyder så klart inte att du inte får vara rädd, det får du. Snarare betyder det att den Gud som lovat att vara vid din sida i livets alla situationer är stor nog, god nog och kärleksfull nog att kunna bära din och allas rädslor. Lämna dem till Gud. 

Och när du gjort det, lyft telefonen, skriv ett brev, skriv ett mail och fråga hur dina vänner i församlingen och dina vänner nära och långt borta har det. 

Ni finns alla i mina böner ska ni veta! Jag saknar er!

Guds välsignelse till oss alla. 

Med vänlig hälsning Martin Karlsson