Ljus. För vem?

Denna text publicerades första gången den 1 december, 2017. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Jag känner en som älskar när solen går ned tidigt på eftermiddagen och mörkret faller in i vardagsrummet. Då syns det inte längre att fönstren är smutsiga och bordsytan lite dammig. Och så är det ju så mysigt att tända den lilla lampetten i fönstret och ett stearinljus på bordet. Dessa ljus avslöjar ju inga stora synder. Samtidigt begränsar de världen. Skönt att tända ett ljus för bara mig och min värld.

Julens högtid närmar sig, med budskap om en stor glädje – ”en glädje för hela folket…”, som ängeln sa när ljuset bländade julnattens herdar. Hela folket! Men hur lätt är det inte att göra julen till en ganska trång historia. Då vill vi stänga dörren och inte bli avslöjade av något obarmhärtigt ljus. Då vill vi stänga världens oro utanför och tända ett ljus ”för bara dig och mig”…

Ljus är mångfasetterat. Det upplyser, leder, avslöjar, oroar, skyddar, ger tillväxt, processar fram färger, ger hälsa, bländar, lockar, skapar stämning… ”Nu tändas tusen juleljus…”

”Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen. Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom. Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla dem som tror på hans namn…” Joh.1:9-

Julen är Barnets högtid. Som kom med ljus. Han var Ljuset ”som ger alla … ljus” – vad gör vi med en sådan insikt? Går det att släcka lampan? Nej, men man kan sätta en förnuftig låda över. Gör inte det! Låt oss fira Honom! Och låt oss tillåta att det Ljuset får göra med oss vad han vill. I honom finns inget mörker och ingen fördömelse av smutsiga fönster och inget förakt för begränsad förståelse av en komplicerad värld. Men det finns en inbjudan till pånyttfödelse, helhet och glädje samt en öppning mot en värld som behöver ”Sanningens ljus”.

En julbön:  ”Omslut mig med din kärlek. Världen behöver mig. Världen behöver din kärlek strömmande genom mig.” (PsoS nr 96:4)

Julen är barnens högtid. Alla Guds barns fest. Låt oss då fira tillsammans. Det bjuds många tillfällen till Ljusmanifestationer och Julfest –  i många olika kyrkor – så även i Gräfsnäskyrkan! Välkommen!

Vi önskar en god befriande jul i gemenskap!   / BERTIL CARLSSON, pastor