November 2023 – Mars 2024

Byggnationen i Gräfsnäskyrkan fortsätter. Vår nya, ljusa och rymliga entré börjar ta form. Utanför blir det en veranda och där över har det byggts ett tak. Pastorsexpeditionen och toaletterna på övre plan fräschas upp. Tre nya förråd har tillkommit i källaren. Trappan mellan våningsplanen har flyttats för att göra plats för en hiss. I serveringslokalen i källaren har man rivit innerväggarna och sågat upp golvet.

Vi har snickrat, dragit rör och el, isolerat, lagt nytt golv, satt in dörrar, murat, gjutit, gipsat, spacklat, målat, städat, sorterat prylar, inrett nya förråd, fällt träd, fyllt frysen med byggfika, sett till vårt tält efter påfrestning av väder och vind, fixat fika och lunch, samlats till andakt och bön för bygget.

Vid Allhelgona, jul och påsk pausade vi arbetet. I början av 2024 så har arbetet mestadels skett under dagtid. Det har varit något begränsat med arbetsuppgifter, bland annat på grund av kylan, och vi har då valt att pausa kvälls- och lördagsarbetet under januari och större delen av februari.

Nu när det blir mildare ute kan grävarbetet återupptas efter vintervilan. Plintar har gjutits till verandagolvet utanför vår nya entré och nu ska golvet läggas.

Andakt, god mat och arbetsgemenskap, man kan faktiskt inte ha det bättre. Jag är särskilt glad över att vi lär upp en ny generation att det är kul att jobba ihop. Läste om fyra kriterier för ett bra åldrande: Meningsfullhet, näringsriktig kost, rörelse och gemenskap. Allt detta finns en vanlig lördag i kyrkan. Eller nja, goa kakor kanske inte klassar in som näringsriktig kost 😉. Tack för idag!
Cia Persson, lördag 25 nov 2023

I foldern kan du läsa mer om vår om- och tillbyggnad av Gräfsnäskyrkan. Klicka här.

Varje bygglördag har vi fika med andakt kl.10.30. Alla är varmt välkomna till denna stund även om du inte inte har möjlighet att delta i arbetet. Följ oss gärna på vårt Instagramkonto grafsnaskyrkan och vår Facebooksida Equmeniakyrkan Gräfsnäs Sollebrunn. Här meddelas vilka lördagar det arbetas i kyrkan.