Tormesgården

Välkommen ut till Tormesgården i Tormestorp, strax söder om Hässleholm. Här bedriver Equmenia Hässleholm sin scoutverksamhet året om. Församlingen firar flertalet sommargudstjänster här. Även vid andra tillfällen används Tormesgården i församlingens verksamhet, till exempel vid kräftskivor, valborgsmässofirande och andra samlingar.

Mitt på gården står den röda storstugan med vita knutar. Här finns kök, ett större samlingsrum och ett mindre rum med bäddsoffa och serveringslucka till köket. På gården finns också sidobyggnaden Svalan; en mindre stuga med pentry, fyra bäddar i våningssängar och en matplats med bord och stolar. I Svalan finns också en toalett och en dusch. Båda har egna ytterdörrar och nås utifrån. Mitt i en ekbacke hittar ni också lillstugan, som inhyser två sovplatser. Det finns även möjlighet att övernatta i två vindskydd som omgärdar en stor grillplats längre upp i backen. Gården består i övrigt av stora gräsplaner som lämpar sig väl för alla möjliga friluftsaktiviteter. I direkt anslutning till gården finns skogsstigar och vandringsleder.

Det finns möjlighet att hyra hela eller delar av gården. Information om uthyrning hittar ni här.

Hitta till Tormesgården
Tormesgården når man genom att köra mot Tormestorp från Hässleholm längs med Norra Byvägen. Strax innan ni kommer in i Tormestorp hittar ni gården uppe på backkrönet på östra sidan om vägen, precis vid busshållplatsen ”Tormesgården”. Nere vid vägen finns en grusparkering. Gården nås via en brant grusväg uppför backen, alternativt via en slingrande gångväg upp genom en skogsklädd backe. Väl uppe väntar en vackert belägen friluftsgård mitt bland skog och ängar, med fin utsikt över Finjasjön (och över södra Stambanan, för den som söker en utmärkt tågskådarlokal).