Ge inte upp!

Skylt med texten Ge inte upp!

Bland alla lampor och lyktor i mörkret på Gröndalsvägen i Tumba, lyser skylten från en klockstapel – Ge inte upp!

Trötta vandrare som går i motlutet upp mot lägenheterna, till Hela Människans second hand och SFI eller Pingstkyrkan, får en hälsning efter vägen. Så här säger vi till varandra, framför allt till våra barn: Ge inte upp, du orkar lite till, försök igen, kom igen.
En vacker och omtänksam uppmaning, tänkt att ge lite mer ork, pusha en medmänniska lite mer.

Orden står i Hebreerbrevet 10:35. ”Ge inte upp er frimodighet, den ska rikligen belönas” lyder hela versen. Orden vänder sig en förföljd och utsatt grupp troende, förföljda, fängslade och berövade sina tillgångar. Det var en hård tid att bekänna sin tro på Kristus, en hård tid att leva i. Författaren vill trösta och mana på, uppmuntra och påminna om varifrån kraften kommer.

Tillvaron ser kanske annorlunda ut för dig som sker skylten och för dig som läser. Nog finns det utmaningar i våra liv, saker och skeenden som tar emot. Händelser både i vår omedelbara närhet och längre bort, som får oss att bli oroliga, stanna upp och fundera.

Ge inte upp!

Gud gav inte upp när det var som mest kritiskt. Då valde Gud att själv besöka sin jord, att låta en kvinna bära fram honom till världen, Gud valde att födas under enkla förhållanden. Gud gav inte upp, Maria gav inte upp, Josef, åsnan – ingen av gestalterna i julberättelsen gav upp.

Tvärt om förvandlade det lilla barnet deras tillvaro helt och hållet.
Ge inte upp! Fortsätt lev, fortsätt kämpa och fortsätt att vara den människa du är skapad till.

Välkommen till Equmeniakyrkan i Tumba, så kan vi hjälpa varandra att inte ge upp!

Pär Götefelt